Vi har nettopp lansert en ny informasjonsside som beskriver hvordan du går frem for å få tilgang til registrerings-/høsteløsningen i Felles datakatalog gjennom Altinn.
Du finner all informasjonen du trenger på Felles datakatalog (altinn.no)
Vi har nettopp lansert en ny informasjonsside som beskriver hvordan du går frem for å få tilgang til registrerings-/høsteløsningen i Felles datakatalog gjennom Altinn.
Du finner all informasjonen du trenger på Felles datakatalog (altinn.no)
Alle som tidligere har hatt administrasjonstilgang i løsningen har nå fått skrivetilgang. De i virksomheten som skal ha virksomhetsadministratortilgang må be om dette i Altinn. Du kan lese mer om rollene i Altinn i løsningen for å be om tilgang: https://info.altinn.no/hjelp/profil/be-om-tilgang/hvordan-opprette-foresporsel/
Foreløpig kan man søke i disse feltene: Anbefalt term, tillatt term, frarådet term, definisjon og merknad. Du kan også avgrense søket ditt til ett eller flere av disse feltene ved å bruke nedtrekksmenyen til høyre for søket.
Du har nå mulighet til å filtrere søket ditt på flere måter. Filtrene begrepsstatus og publiseringstilstand vil være tilgjengelig for alle. Felt som krever at virksomhetsadministrator gjør endringer: Fagområde og Tildelt. Filter for Fagområde vil aktiveres som filter når kodeliste brukes for fagområde. Tildelt kan filtreres på dersom virksomhetsadministrator har lagt inn brukernavn i listen over brukernavn.
Visningen av begrep viser mer informasjon som er relevant for begrepsarbeidet. Feltene som vises i trefflisten er anbefalt term, begrepsstatus, fagområde, dato for siste endring, publiseringstilstand, definisjon og merkelapper
Dersom det finnes en ny, upublisert versjon av et publisert begrep, vil det vises en lenke til den nye versjonen i trefflisten. Hvis du ønsker å se den nye versjonen, trykker du på lenken Under revidering. Hvis du ønsker å se den publiserte versjonen av begrepet, trykker du på den anbefalte termen. Informasjonen som vises i trefflisten vil være den som er registrert på det publiserte begrepet.
Ved å trykke på merkelappene kan du filtrere på merkelappen du har valgt. Du kan filtrere på flere merkelapper samtidig.
Vi har laget en ny side for å gjøre det lettere å få oversikt over hva som er registrert om et begrep. Denne siden er tilgjengelig for brukere på alle tilgangsnivåer. Du kan skifte visning mellom bokmål, nynorsk og engelsk. Merk at dersom det ikke finnes innhold på valgt språk, vil innhold på andre språk vises etter følgende prioritet: bokmål, nynorsk, engelsk.
Kommentarene er flyttet ut av registreringsskjema og inn på oversiktssiden for begrep. Dette er gjort for at alle brukere i virksomheten enkelt skal kunne se og legge inn kommentarer. Brukere kan redigere og slette sine egne kommentarer.
Nå blir endringer som man gjør på begrep lagret. Endringene vises i endringsloggen på oversiktssiden for begrepet.
På oversiktssiden finner du en oversikt over andre versjoner av begrepet og lenker til disse.
Brukere med skrivetilgang og høyere kan publisere begrep til data.norge.no ved å endre publiseringstilstand på oversiktssiden. OBS! Det er ikke mulig å avpublisere publiserte begrep ennå. Dette vil blir mulig på et senere tidspunkt. Hvis du har behov for å avpublisere et begrep som er publisert kan du ta kontakt med oss på fellesdatakatalog@digdir.no
Muligheten til å slette har blitt flyttet til oversiktssiden for begrep. Det er kun den versjonen av begrepet du er inne på som vil bli slettet. Publiserte versjoner av et begrep kan ikke slettes.
Begrepsstatus og publiseringstilstand har blitt atskilt, slik at man kan endre status på publiserte begrep. Begrepsstatus er basert på EU-vokabularet for status. Denne vil vises på data.norge.no etter hvert. Begrepsstatus kan endres i nedtrekkslisten begrepsstatus. Denne finner du under Bruk av begrepet.
Virksomhetsadministrator kan legge til interne felt i administrasjonsgrensesnittet.
Knappene for å endre begrepsstatus, publisere og slette begrep har blitt fjernet fra toppen av redigeringsskjemaet. Funksjonene er flyttet til andre deler av løsningen.
Virksomhetsadministrator kan legge inn virksomhetens logo og farger i administrasjonsgrensesnittet slik at løsningen oppfattes som en intern løsning.
En liste over ansatte som skal kunne få ansvar for ressurser, som begrep. Denne listen brukes i felt for tildelt. Navn og epost kreves, slik at man støtte varsling til disse brukerne på sikt.
Det er mulig å administrere kodelistene som skal brukes i registreringsløsningen, slik at hver enkelt virksomhets behov støttes best mulig. Virksomhetsadministrator kan opprette, redigere og slette kodelister. Løsningen støtter hierarki med overordnede og underordnede koder og navn på bokmål, nynorsk og engelsk. Kodelistene kan velges for Fagområde eller interne felt.
Det er mulig å administrere interne felt virksomheten har behov for. Virksomhetsadministrator kan opprette, redigere og slette interne felt. Felt for kort og lang tekst, kodelister og boolske verdier støttes. Felt med felttypen boolsk verdi kan brukes som filter i søket i registreringsløsningen.
Det er mulig å tilpasse enkelte felt som publiseres ut i data.norge.no der standarden støtter flere løsninger. Foreløpig er det eneste valget man kan gjøre å velge kodeliste for Fagområde.
Jeg lurer også på om det kunne vært mulig å inkludere virksomhetenes logoer i Enhetsregisteret. I dag har vi en egen tjeneste i Digdir som inneholder virksomheters logoer. De vises på sidene for virksomheten https://data.norge.no/organizations/991825827. Vi vet også at andre produkter, som Altinn Studio, har behov for virksomheters logoer.
Er du klar for en spennende utfordring som kan forme fremtidens datalandskap i Norge? Bli med på data.norge.no sitt hackathon! Digitaliseringsdirektoratet og Samferdselsdata inviterer teknologer, datatilbydere og datakonsumenter til en dag fylt med innovasjon, samarbeid og hacking. Bidra til å gjøre data mer tilgjengelig, nyttig og enklere å ta i bruk for alle.
Arrangementsinfo og påmelding finner dere her: https://www.digdir.no/datadeling/hackathon-pa-datanorgeno/6245
I denne tråden vil teamet bak data.norge.no og tilhørende registrerings- og høsteløsning dele endringene som blir gjort i løsningene ukentlig. Dette gjør vi for at det skal bli lettere for dere å følge med på hva vi holder på med, både om dere bruker løsningene fra før eller om dere vurderer å bruke løsningene.
Hver fredag vil vi publisere en oversikt over endringer som har kommet ut i produksjon den siste uka, med lenke til saken i Github når det er relevant.
Hvis du er interessert i å følge med på denne tråden kan du abonnere på den og få varsling på epost når tråden oppdateres.
Har du spørsmål eller kommentarer til endringsloggen, kan du legge til disse i denne tråden. Andre spørsmål og tilbakemeldinger om løsningene, funksjoner eller annet kan du opprette en egen tråd for under Tilbakemeldinger og nyheter - data.norge.no eller sende oss en epost på fellesdatakatalog@digdir.no
Vi håper dette vil gi større gjennomsiktighet rundt hva vi holder på med og er til nytte for flere.
I denne tråden vil vi dele informasjon som er nyttig for leverandører av datakataloger som skal sette opp høsting til data.norge.no. Dette kan være nye verktøy, ny funksjonalitet, veiledninger eller tips og triks vi ser behov for å dele.
Hvis du abonnerer på tråden, vil du få e-postvarsel når det kommer et nytt innlegg.
Har du spørsmål knyttet til innleggene, kan du stille dem i tråden. Hvis du ønsker å skrive om andre temaer eller har spørsmål du ønsker å stille som er litt på siden av temaet i denne tråden, kan du opprette en egen tråd for disse. Det er også mulig å ta kontakt med oss på fellesdatakatalog@digdir.no