@livar-bergheim Det kommer litt an på hva kommunen ba om. Hvis det var en databasedump av alle data i systemet, kan kan det kanskje røpe noe om datastrukturen, men sannsynligvis var det et mer begrenset uttrekk kunden ønsket og da vil jeg si det først og fremst virker som et form for hersketeknikk fra leverandørens side. Likevel illustrerer dette poenget jeg forsøkte å få frem i presentasjonen min om at leverandøren ikke ønsker å levere slike tjenester, og at kunden i de fleste tilfeller ikke har krav på å få dem. Det beste er om slike tjenester er stilt krav om da systemet ble anskaffet, og enda bedre er det om kunden stilte krav om tjenestenivåavtale for slike tjenester. En annen viktig ting som ofte ikke er oppfylt er at de som ber om slike tjenester har tilgang til kontrakten og vet hva som står der. Veldig mange av de vi har snakket med, aner ikke hvor kontrakten er.
Beste innlegg skrevet av mari.vestre
-
RE: Faglig arena 09.11.2022
Seneste innlegg skrevet av mari.vestre
-
RE: Faglig arena 09.11.2022
Veldig spennende. Dette virker som et veldig bra initiativ, men koplingen til Visma In School gjør meg litt usikker. Er det en løsning som fylkeskommunene allerede har anskaffet? Er den i så fall anskaffet for alle videregående skoler i Norge? Da er det sannsynligvis greit i forhold til anskaffelsesregelverket å lage en slik felleskomponent. Hvis det ikke er slik det har foregått, kan felleskomponenten føre til at Visma får et uforholdsmessig stort konkurransefortrinn i forhold til andre leverandører. Men det står jo at løsningen er teknologi- og leverandøruavhengig, så det kan hende jeg har misforstått henvisningen til Visma. Sett med IT-øyne er dette uten tvil et veldig bra initiativ, men jeg må være sikker på at det ikke er noe anskaffelsesrettslige problemer knyttet til det før jeg f.eks. bruker det som eksempel i rapporten min.
-
RE: Faglig arena 09.11.2022
@livar-bergheim Det kommer litt an på hva kommunen ba om. Hvis det var en databasedump av alle data i systemet, kan kan det kanskje røpe noe om datastrukturen, men sannsynligvis var det et mer begrenset uttrekk kunden ønsket og da vil jeg si det først og fremst virker som et form for hersketeknikk fra leverandørens side. Likevel illustrerer dette poenget jeg forsøkte å få frem i presentasjonen min om at leverandøren ikke ønsker å levere slike tjenester, og at kunden i de fleste tilfeller ikke har krav på å få dem. Det beste er om slike tjenester er stilt krav om da systemet ble anskaffet, og enda bedre er det om kunden stilte krav om tjenestenivåavtale for slike tjenester. En annen viktig ting som ofte ikke er oppfylt er at de som ber om slike tjenester har tilgang til kontrakten og vet hva som står der. Veldig mange av de vi har snakket med, aner ikke hvor kontrakten er.