Først vil jeg si at jeg vet henvendelser vedr dette må (bør) rettes til Statens vegvesen da det er de som tar alle avgjørelser vedr denne publiseringen. Jeg synes allikevel det er på sin plass å kommentere litt her.
Så vil jeg også si at dette er et meget godt eksempel på at man aldri bør bygge løsninger basert på fritt tilgjengelige datasett, som f.eks. datasett via data norge. Dette fordi man nærmest over natten risikerer å sitte igjen med ubrukelige datasett. Må man bruke slike datasett i tjenester man bygger så bør det gjøres etter avtaler direkte med de som besitter disse data, og med direkte tilgang. Personlig er ikke dette noen stor sak for meg, det er mere at det var et nyttig datasett opp mot kartlegging av eldre kjøretøy. Det blir det ikke lenger.
Dette datasettet blir nå i praksis konvertert til et ubrukelig datasett som like godt kunne vært avpublisert. Mange er nok av den oppfatning at et understellsnummer bare er et nummer, men dette inneholder i realiteten ofte vesentlig informasjon rundt et kjøretøy. Hele poenget med et komplett datasett som dette er at man skal kunne gjøre oppslag på flere kjøretøy, det å søke om tilgang til teknisk API hjelper derfor kun dersom man skal søke på ett konkret kjøretøy. Det erstatter på ingen måte dette komplette datasettet, og uten understellsnummeret kan man heller ikke bruke teknisk API på data fra datasettet fordi nøkkeldata er fjernet.
Jeg stiller også et stort spørsmålstegn ved om Statens vegvesen faktisk har hjemmel i lov for å sensurere datasettet jmf offentlighetsloven som åpner for at kun enkelte data som fødselsnummer kan fjernes. Understellsnummer er langt fra et fødselsnummer. Jeg sammenligner dette med f.eks. kartverket hvor man fritt kan finne gårds og bruksnummer på alle eiendommer i Norge, som direkte kan sidestilles med understellsnummer på kjøretøy.
Understellsnummer kan bare føre til eier via koblinger som kun Statens vegvesen er i posisjon til å formidle. F.eks. via sms oppslag eller innlogging på vegvesen.no. Der antar jeg det er gode rutiner på loggføring og begrensning av slike oppslag i de tilfellene tjenesten leveres av Statens vegvesen.
Det egentlige problemet er at denne koblingen mellom kjøretøyopplysninger og personopplysninger via ulike tjenester er kommet ut av kontroll, hvilket bør være det egentlige angrepspunktet hos etaten fremfor å sensurere datasett. Jeg skal ikke gå mer i dybden på hva jeg vet om dette annet enn at det som foregår er bekymringsfullt.
Oppsummert:
Jeg er for personvern, men synes ikke avgjørelsen om å fjerne understellsnummer av personvernhensyn er akseptabel når dette er offentlige data som reguleres av offentlighetsloven. Dette burde en aktør som data norge uoppfordret ta opp til diskusjon med Statens vegvesen før en slik sensurering iverksettes, i det minste bør det begrunnes bedre.