Hei Espen,
Ja, vi erfarer også at API tilbydere sliter med å dokumentere på en måte som gjør at brukeren både forstår hvilken data de får tilgang til og hvordan man rent teknisk skal implementere. Vi ser mange eksempler på at tilbydere prøver å gjøre begge deler i samme dokumentasjon, hvilket ofte fører til at hverken dataen(produktet) eller implementasjonen blir enkel å forstå. Jeg opplever nok ikke at våre brukere stiller like høye krav til dokumentasjon som det du beskriver over. Det er selvsagt behov for å forstå hvor dataen kommer fra, hva betingelsene for å bruke den er og hvordan man kan implementere mot den, men vi opplever at skoen trykker mest på det å enkelt kunne få en oversikt og forstå hva man får tilgang på, også for en person som ikke nødvendig vis er utvikler.
I Tadata fokuserer vi på at det skal bli enkelt for brukere å sette seg inn i hvilken data som ligger bak et gitt API og hva som skal til for å få tilgang til den. Vi har laget en testfunksjon som gjør at brukere kan kjøre spørringer direkte i nettleser med input fra enkelt forståelige felter, og opplever at dette blir mye brukt og er av stor verdi. En litt enklere og mer praktisk tilnærming til dokumentasjon kan man vel kanskje si. Kanskje er dette noe man kan benytte seg av på toppen av mer omstendelig dokumentasjon i det offentlige også?