| Hendelse: Den digitale veien |
Gruppedetaljer Privat
Statens vegvesen
En grupper for de som representerer Statens vegvesen.
Medlemsliste
-
Den digitale veien, 10.-11.april i Trondheim (NB! Påmeldingsfrist 21/3!)
-
Datakvalitet i Nasjonal vegdatabank
Her er et eksempler på hvordan vi bruker våre egne data, det kan jo være interessant for flere. Teksten nedenfor er skrevet av Håkon Wold:
Som en del av ITS-direktivet (Directive 2010/40/EU) er Norge pålagt å tilgjengeliggjøre veg- og transportdata i et nasjonalt tilgangspunkt (National Access Point, NAP). Det gjør vi på Transportportal.no. Statens vegvesen har gjennomført et arbeid for å vurdere kvalitet på datasett i NVDB for fartsgrenser og høyderestriksjoner. Metode og resultater er dokumentert i egen rapport.
Hensikten med å gjennomgå utvalgte datasett har vært å gi et konstruktivt bidrag til å heve den generelle datakvaliteten, og som et grunnlag for Statens vegvesens videre arbeid med kvalitet på veg- og trafikkdata.
Datasettene er kontrollert i begge retninger for totalt 1200 km riksveg, som utgjør i overkant av 10 % av det samlede riksvegnettet i Norge. Kvalitetskontrollen sammenligner datagrunnlag i NVDB med faktiske forhold ute på veien fra Vegbilder.
For fartsgrenser og høyderestriksjoner er følgende kontrollert:
- Samsvar mellom budskap på skilt, dvs skiltet fartsgrense og høyderestriksjon, og informasjon om fartsgrense og høydebegrensning som er registrert i NVDB
- Korrekt plassering av skiltene (vegsystemreferanse)
- Om skilt mangler på vegen
- Om skilt mangler i NVDB
- Kontroll av at skiltene er registrert på riktig side av vegen (sideposisjon)
Det er i underkant av 2000 fartsgrenseskilt på de kontrollerte strekningene. I all hovedsak er det godt samsvar mellom skiltet fart langs vegen og informasjonen som er registrert i NVDB. For 98 % av de kontrollerte strekningene er fartsgrensen registrert riktig. Det er noe høyere feilrate ved at skilt som gjentar en allerede eksisterende fartsgrense mangler, enten i NVDB eller langs vegen, samt noen tilfeller av systematiske feil ved registrering av sideposisjon over en delstrekning. Generelt er dette en type feil som ikke påvirker datakvaliteten for aktuell fartsgrense på strekningene.
Generell fri høyde på riksvegnettet i Norge er 4,5 meter, og det er relativt få objekter på det kontrollerte vegnettet som krever bruk av skilt for redusert frihøyde. Den vanligste feilen er at det mangler eller er angitt feil høydebegrensning for skilt (nr. 314) i NVDB. Dette gjelder for 9 av de 58 skiltene på strekningene. I tillegg er det noen skilt som er registrert med feil sideposisjon, slik det også er for fartsgrenseskilt.
Fartsgrenser er et datasett som forvaltes aktivt og benyttes for mange ulike formål. Dette datasettet bør være tilnærmet 100 % korrekt i NVDB. Skilt som varsler redusert frihøyde langs vegen er et supplement til data om høydebegrensning i NVDB. Det var få høydebegrensninger på det kontrollerte vegnettet, men med noe mangler på datakvalitet.
Ta gjerne kontakt på kontakt@transportportal.no hvis du ønsker mer informasjon!
-
RE: Datasett fra trafikklys
I Statens vegvesen lagrer vi ikke data fra termiske kamera for styring av trafikklys, vi bruker dem kun til å styre trafikklysene.
Hvis du ønsker data om trafikkmengde kan du sjekke https://trafikkdata.no/, der har vi telling av passeringer av kjøretøy (inkludert sykkel).
Hvis du er interessert i kamera har vi webkamera som viser vær og føreforhold på https://www.vegvesen.no/trafikk/kart#/?lat=65&lng=15&zoom=3&layer=ctv
På https://vegbilder.atlas.vegvesen.no/ kan du se bilder fra riksvegnettet og en del fylkesveger, tatt med få meters mellomrom hvert år for å kartlegge hva som trengs av vedlikehold (med kjøretøy og personer sladdet av personvernhensyn).
-
RE: Datasett Trafikkinformasjon (i DATEX-format), STATENS VEGVESEN
NB! SVV sin sanntidstjeneste for trafikk informasjon DATEX har gått i produksjon med ny versjon. Fra 1. desember 2023 må du benytte DATEX versjon 3.1 for å motta data fra publikasjonene våre. Versjon 2.3 fungerer ikke etter denne datoen.
Ta kontakt på DATEX@vegvesen.no hvis du trenger hjelp med å bytte. -
RE: Datatjeneste Kjøretøyopplysninger (tekniske data enkeltoppslag), STATENS VEGVESEN
Vi oppdaget kritisk feil 16/8 og feilretting 17/8, jeg skal sjekke om det er noen følgefeil etter dette.
Driftsmeldinger for kjøretøydata er her:
https://autosys-kjoretoy-api.atlas.vegvesen.no/nyheter-ui/index.html -
RE: Datasett Felles datakatalog, DIGITALISERINGSDIREKTORATET
Hva er lenka til json-distribusjonen av dette datasettet?
Jeg ser på å forbedre vegvesenet sin DCAT-AP-NO-deling fra vår egen dataportal, og det vil være nyttig å sammenligne med et eksempel herfra. (Jeg vet om validatoren, som er et bra verktøy, men et eksempel vil også være godt å ha.)
Jeg har kikket på SPARQL-endepunktet, og har lasta ned katalogen på CSV-format derfra, men den er ganske tung å lese.
-
RE: Mastodon-instans for offentlig sektor - god ide?
Ja, jeg tenker meg et sted der vi kan ha kontoer som https://twitter.com/Regjeringen, https://twitter.com/datakatalogen, https://twitter.com/Trondheim, https://twitter.com/ssbnytt, https://twitter.com/Arkivverket, https://twitter.com/VegvesenMidt og https://twitter.com/VegvesenData.
...
(Sånn i parentes ser jeg også gjerne at noen av skattepengene mine brukes til støtte til sosiale medier for befolkningen, f.eks. ved å drifte egne tjenere eller noe lignende pressestøtte, men det er en mye større oppgave og en mye større diskusjon.)
-
RE: Mastodon-instans for offentlig sektor - god ide?
...og her er en nyhetssak relevant nyhetssak: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-vurderer-twitter-fremtiden-etter-musk-brak/15281760/
-
Besøkstall for data.norge.no og for data.transportportal.no
Jeg kunne tenke meg et datasett med besøkstall for data.norge.no og data.transportportal.no.
-
RE: Mastodon-instans for offentlig sektor - god ide?
Her er et par eksempler på instanser for offentlig sektor:
EU-kommisjonen: https://social.network.europa.eu/about
Tyskland: https://social.bund.de/explore