Hopp til innhold
  • Kategorier
  • Emneord
  • Siste
  • Populære
Lukk
Datalandsbyen logo

Statens vegvesen

En grupper for de som representerer Statens vegvesen.

Privat

Innlegg


  • Informasjon om Los og revisjonsarbeidet
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Noen generelle kommentarer fra samme gruppa bak https://datalandsbyen.norge.no/topic/686/noen-kommentarer-fra-folk-i-statens-vegvesen :

    • Vi savner livshendelsene i vokabularet
    • Vi trenger å forstå målgruppa bedre for å kunne vurdere dette godt -- har dere eksempler på hvor det brukes bortsett fra data.norge.no?
    Los: Generelt

  • Noen kommentarer fra folk i Statens vegvesen
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Vi hadde en kjapp gjennomgang med folk fra flere fagfelt hos oss. (NB! Dette er ikke et komplett, gjennomarbeida svar fra hele etaten, det rakk vi ikke i denne omgangen.)

    De mest umiddelbare kommentarene:

    • Språket er fremmedgjørende og lite intuitivt. Det er ikke naturlig å bruke "framkomstmiddel". For framkomstmiddel på land er "kjøretøy" mer naturlig (må ha noe i tillegg for å dekke skinnegående ting, for begrepet kjøretøy omfatter ikke det). "Infrastruktur" er også et tungt og unaturlig begrep for de fleste.
    • "Infrastruktur for mobilitet på land" dekker både veg/vegnett og bane. Det er veldig forskjellige temaer, og fortjener hver sin kategori på nivå 2. (Det finnes antagelig noen obskure særtilfeller i tillegg som ikke passer lett inn i noen av dem, men det er ikke tungtveiende nok til å oppveie ulempene ved den veldig brede kategorien.)
    Los: Trafikk og transport

  • Invitasjon til åpen brukertest av nye detaljsider på data.norge.no
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Jeg synes dette er en klar forbedring, mer kompakt og lettleselig visning.

    Men jeg har selvsagt noen forslag til ting som kan bli enda bedre 🙂

    • Tema og søkeord står nederst på "detaljer"-fanen, men dette er info som kan være vel så nyttig som beskrivelsen til å få en kjapp, overordna ide om hva datasettet handler om, så jeg ville vurdert å vise dem øverst. (F.eks. vise noen av dem rett under datasettnavnet, til høyre for publisert-datoen, og en "mer..." eller pil som kan ekspanderes til å vise alle.)

    • "Last ned"-knappen ved distribusjoner er forvirrende når en distribusjon ikke kan lastes ned: last-ned-knapp.png

    • Jeg er litt meh til det å vise alle felt, med "Ikke oppgitt" for de som mangler verdi. Det er forsåvidt OK nå, men kan bli veldig mye tomrom hvis flere av de frivillige metadatafeltene i standarden blir implementert.

    • Kan dere lage en oppføring der alle metadatafeltene er fylt ut? Det er en del av dem som jeg gjerne vil se i bruk.

    • De dokumentasjonssidene du lenker til i posten over ser nyttige ut, de har jeg ikke sett før! I bunnteksten ligger de bak lenka "Kom i gang", men som noenlunde erfaren bruker har jeg pleid å bruke "Dokumentasjon"-lenka når jeg har sett etter info. Det faller meg ikke naturlig å tro at "Kom i gang" er et bedre sted for utfyllende dokumentasjon!
      hjelp og veiledning.png

    Data.norge.no

  • Nettside mangler
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Dette datasettet er utgått, jeg har oppdatert beskrivelsen med lenker til de datasettene som erstatter denne:

    • Trafikkdata (https://data.norge.no/datasets/396c112c-682a-45d7-b8aa-293ab1bc7973) har data fra alle tellepunktene
    • Trafikkdata - statistikk (https://data.norge.no/datasets/b7e25f5a-0bc2-4c68-b453-527b00896f0d) -- og da jeg sjekka lenka nå nettopp så jeg at innholdet der er endra etter at vi laget oppføringa, så jeg skal oppdatere den beskrivelsen også.

    Takk for at du meldte fra om den brutte lenka!

    Tilbakemeldinger og nyheter

  • Den digitale veien, 10.-11.april i Trondheim (NB! Påmeldingsfrist 21/3!)
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    [event][name]Den digitale veien[/name][allday]false[/allday][startDate]1712739600000[/startDate][endDate]1712844000000[/endDate][reminders][][/reminders][location]Trondheim, Scandic Lerkendal[/location][description]Statens vegvesen bygger den digitale veien - Et intelligent digitalt transportnett

    Den digitale veien skal legge til rette for et intelligent transportsystem som vil bidra til økt trafikksikkerhet og gi bedre fremkommelighet på en bærekraftig måte. Konferansen arrangeres av avdeling Transportutvikling i divisjon Transport og Samfunn. Vi har ansvar for bl.a. NVDB, geodata, ITS, Datex (trafikkinformasjon), trafikkdata, AutoPASS, webkamera, vegvær, målestasjoner.
    Dette er en møteplass for ansatte og kunder/brukere av data og tjenester fra Statens vegvesen som ønsker å være med på å bygge den digitale veien.

    https://myevents.berg-hansen.no/eventportal/#/event/132927/published/fcb69e46cd0f37aed32418b7f7dbcbaf41aaea1c[/description][mandatory]false[/mandatory][/event]

    Møter og arrangementer

  • Datakvalitet i Nasjonal vegdatabank
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Her er et eksempler på hvordan vi bruker våre egne data, det kan jo være interessant for flere. Teksten nedenfor er skrevet av Håkon Wold:

    Som en del av ITS-direktivet (Directive 2010/40/EU) er Norge pålagt å tilgjengeliggjøre veg- og transportdata i et nasjonalt tilgangspunkt (National Access Point, NAP). Det gjør vi på Transportportal.no. Statens vegvesen har gjennomført et arbeid for å vurdere kvalitet på datasett i NVDB for fartsgrenser og høyderestriksjoner. Metode og resultater er dokumentert i egen rapport.

    Hensikten med å gjennomgå utvalgte datasett har vært å gi et konstruktivt bidrag til å heve den generelle datakvaliteten, og som et grunnlag for Statens vegvesens videre arbeid med kvalitet på veg- og trafikkdata.

    Datasettene er kontrollert i begge retninger for totalt 1200 km riksveg, som utgjør i overkant av 10 % av det samlede riksvegnettet i Norge. Kvalitetskontrollen sammenligner datagrunnlag i NVDB med faktiske forhold ute på veien fra Vegbilder.

    For fartsgrenser og høyderestriksjoner er følgende kontrollert:

    • Samsvar mellom budskap på skilt, dvs skiltet fartsgrense og høyderestriksjon, og informasjon om fartsgrense og høydebegrensning som er registrert i NVDB
    • Korrekt plassering av skiltene (vegsystemreferanse)
    • Om skilt mangler på vegen
    • Om skilt mangler i NVDB
    • Kontroll av at skiltene er registrert på riktig side av vegen (sideposisjon)

    Det er i underkant av 2000 fartsgrenseskilt på de kontrollerte strekningene. I all hovedsak er det godt samsvar mellom skiltet fart langs vegen og informasjonen som er registrert i NVDB. For 98 % av de kontrollerte strekningene er fartsgrensen registrert riktig. Det er noe høyere feilrate ved at skilt som gjentar en allerede eksisterende fartsgrense mangler, enten i NVDB eller langs vegen, samt noen tilfeller av systematiske feil ved registrering av sideposisjon over en delstrekning. Generelt er dette en type feil som ikke påvirker datakvaliteten for aktuell fartsgrense på strekningene.

    Generell fri høyde på riksvegnettet i Norge er 4,5 meter, og det er relativt få objekter på det kontrollerte vegnettet som krever bruk av skilt for redusert frihøyde. Den vanligste feilen er at det mangler eller er angitt feil høydebegrensning for skilt (nr. 314) i NVDB. Dette gjelder for 9 av de 58 skiltene på strekningene. I tillegg er det noen skilt som er registrert med feil sideposisjon, slik det også er for fartsgrenseskilt.

    Fartsgrenser er et datasett som forvaltes aktivt og benyttes for mange ulike formål. Dette datasettet bør være tilnærmet 100 % korrekt i NVDB. Skilt som varsler redusert frihøyde langs vegen er et supplement til data om høydebegrensning i NVDB. Det var få høydebegrensninger på det kontrollerte vegnettet, men med noe mangler på datakvalitet.

    Ta gjerne kontakt på kontakt@transportportal.no hvis du ønsker mer informasjon!

    Gode eksempler på bruk

  • Datasett fra trafikklys
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    I Statens vegvesen lagrer vi ikke data fra termiske kamera for styring av trafikklys, vi bruker dem kun til å styre trafikklysene.

    Hvis du ønsker data om trafikkmengde kan du sjekke https://trafikkdata.no/, der har vi telling av passeringer av kjøretøy (inkludert sykkel).

    Hvis du er interessert i kamera har vi webkamera som viser vær og føreforhold på https://www.vegvesen.no/trafikk/kart#/?lat=65&lng=15&zoom=3&layer=ctv

    På https://vegbilder.atlas.vegvesen.no/ kan du se bilder fra riksvegnettet og en del fylkesveger, tatt med få meters mellomrom hvert år for å kartlegge hva som trengs av vedlikehold (med kjøretøy og personer sladdet av personvernhensyn).

    Etterspør datasett og API-er

  • Datasett Trafikkinformasjon (i DATEX-format), STATENS VEGVESEN
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    NB! SVV sin sanntidstjeneste for trafikk informasjon DATEX har gått i produksjon med ny versjon. Fra 1. desember 2023 må du benytte DATEX versjon 3.1 for å motta data fra publikasjonene våre. Versjon 2.3 fungerer ikke etter denne datoen.
    Ta kontakt på DATEX@vegvesen.no hvis du trenger hjelp med å bytte.

    Kommentartråder

  • Datatjeneste Kjøretøyopplysninger (tekniske data enkeltoppslag), STATENS VEGVESEN
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Vi oppdaget kritisk feil 16/8 og feilretting 17/8, jeg skal sjekke om det er noen følgefeil etter dette.

    Driftsmeldinger for kjøretøydata er her:
    https://autosys-kjoretoy-api.atlas.vegvesen.no/nyheter-ui/index.html

    Kommentartråder

  • Datasett Felles datakatalog, DIGITALISERINGSDIREKTORATET
    Hilde AustlidH Hilde Austlid

    Hva er lenka til json-distribusjonen av dette datasettet?

    Jeg ser på å forbedre vegvesenet sin DCAT-AP-NO-deling fra vår egen dataportal, og det vil være nyttig å sammenligne med et eksempel herfra. (Jeg vet om validatoren, som er et bra verktøy, men et eksempel vil også være godt å ha.)

    Jeg har kikket på SPARQL-endepunktet, og har lasta ned katalogen på CSV-format derfra, men den er ganske tung å lese.

    Kommentartråder

Medlemsliste

Hilde AustlidH Hilde Austlid
  • Logg inn

  • Logg inn eller registrer deg for å søke.
  • Første innlegg
    Nyeste innlegg
0
  • Kategorier
  • Emneord
  • Siste
  • Populære