08.12.2021 Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning
-
Onsdag 8. desember er det igjen duket for et nytt møte. Påmelding finner dere i lenken nedenfor. Vel møtt!
Agenda for møtet:
09:05 - Livshendelsene – behovet for å se hendelser, tjenester og data i sammenheng, Brreg og Digdir.Innkreving som del av brukers økosystem, Skatteetatens program Fremtidens innkreving
Erfaringer fra Pilot/høsteløsning, KF.10:00 - CPSV-AP-NO - Hva og hvorfor. Høringsprosess
Digdir v/ Jim J. Yang Yang[event][name]Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning[/name][allday]false[/allday][startDate]1638950400000[/startDate][endDate]1638957600000[/endDate][reminders][3600000][/reminders][location]Digitalt[/location][description]Påmelding og agenda: https://www.digdir.no/informasjonsforvaltning/fagleg-arena-datadeling-og-informasjonsforvaltning/3113[/description][mandatory]false[/mandatory][/event]
-
Jeg gleder meg til å få høre mer om CPSV-AP-NO i morgen!
Har forsøkt å sette meg litt inn i spesifikasjonen i dag, og gjør meg noen innledende tanker.
Det å beskrive hendelser, tjenester og andre (kjeder av) handlinger på en ensartet og omforent måte treffer rett i indrefileten av dokumentasjonsforvaltning. Egentlig både det å beskrive/modellere hvordan tjenestekjeden er designet, og input/output og metadata fra hver instans av den. (Se f. eks. på eksempelet om skjenkebevilling i klassen Offentlig tjeneste—i dokumentasjonsforvaltningskontekst en helt klassisk saksbehandlingsflyt.)
Jeg sitter med en slags halvformet hypotese om at Felles datakatalog og en velfylt tjeneste- og hendelseskatalog i kombinasjon har et kjempepotensiale for å forbedre dokumentasjonsforvaltningen i offentlig sektor. Det synes jeg hadde vært skrekkelig elegant. Men da bør muligheten gripes mens dette er i støpeskjeen og når vi uansett må tenke nytt i tomrommet etter Noark.
Sammenhengende tjenester krever nye måter å tenke dokumentasjon på, både for helt lokale behov internt hos hver aktør og som samfunnsdokumentasjon. Jeg håper alle som er opptatt av det kjenner sin besøkelsestid i morgen og fram til høringsfristen på nyåret!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Registrer Logg inn