08.12.2021 Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning
-
Onsdag 8. desember er det igjen duket for et nytt møte. Påmelding finner dere i lenken nedenfor. Vel møtt!
Agenda for møtet:
09:05 - Livshendelsene – behovet for å se hendelser, tjenester og data i sammenheng, Brreg og Digdir.Innkreving som del av brukers økosystem, Skatteetatens program Fremtidens innkreving
Erfaringer fra Pilot/høsteløsning, KF.10:00 - CPSV-AP-NO - Hva og hvorfor. Høringsprosess
Digdir v/ Jim J. Yang Yang[event][name]Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning[/name][allday]false[/allday][startDate]1638950400000[/startDate][endDate]1638957600000[/endDate][reminders][3600000][/reminders][location]Digitalt[/location][description]Påmelding og agenda: https://www.digdir.no/informasjonsforvaltning/fagleg-arena-datadeling-og-informasjonsforvaltning/3113[/description][mandatory]false[/mandatory][/event]
-
Jeg gleder meg til å få høre mer om CPSV-AP-NO i morgen!
Har forsøkt å sette meg litt inn i spesifikasjonen i dag, og gjør meg noen innledende tanker.
Det å beskrive hendelser, tjenester og andre (kjeder av) handlinger på en ensartet og omforent måte treffer rett i indrefileten av dokumentasjonsforvaltning. Egentlig både det å beskrive/modellere hvordan tjenestekjeden er designet, og input/output og metadata fra hver instans av den. (Se f. eks. på eksempelet om skjenkebevilling i klassen Offentlig tjeneste—i dokumentasjonsforvaltningskontekst en helt klassisk saksbehandlingsflyt.)
Jeg sitter med en slags halvformet hypotese om at Felles datakatalog og en velfylt tjeneste- og hendelseskatalog i kombinasjon har et kjempepotensiale for å forbedre dokumentasjonsforvaltningen i offentlig sektor. Det synes jeg hadde vært skrekkelig elegant. Men da bør muligheten gripes mens dette er i støpeskjeen og når vi uansett må tenke nytt i tomrommet etter Noark.
Sammenhengende tjenester krever nye måter å tenke dokumentasjon på, både for helt lokale behov internt hos hver aktør og som samfunnsdokumentasjon. Jeg håper alle som er opptatt av det kjenner sin besøkelsestid i morgen og fram til høringsfristen på nyåret!