Hopp til innhold
  • Kategorier
  • Emneord
  • Siste
  • Populære
Lukk
Datalandsbyen logo
  1. Hjem
  2. Møter og arrangementer
  3. 08.12.2021 Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning

08.12.2021 Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning

Planlagt Festet Låst Flyttet Møter og arrangementer
2 Innlegg 2 Innlegg 2.0k Visninger
  • Eldste til nyeste
  • Nyeste til eldste
  • Flest anbefalinger
Svar
  • Svar som innlegg
Logg inn for å besvare
Denne innlegget har blitt slettet.
  • christiane.andrea.frohlichC Frakoblet
    christiane.andrea.frohlichC Frakoblet
    christiane.andrea.frohlich
    skrev på Sist endret av christiane.andrea.frohlich

Onsdag 8. desember er det igjen duket for et nytt møte. Påmelding finner dere i lenken nedenfor. Vel møtt!

Agenda for møtet:
    09:05 - Livshendelsene – behovet for å se hendelser, tjenester og data i sammenheng, Brreg og Digdir.

Innkreving som del av brukers økosystem, Skatteetatens program Fremtidens innkreving
    Erfaringer fra Pilot/høsteløsning, KF.

10:00 - CPSV-AP-NO - Hva og hvorfor. Høringsprosess
    Digdir v/ Jim J. Yang Yang

Påmelding: https://www.digdir.no/informasjonsforvaltning/fagleg-arena-datadeling-og-informasjonsforvaltning/3113

[event][name]Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning[/name][allday]false[/allday][startDate]1638950400000[/startDate][endDate]1638957600000[/endDate][reminders][3600000][/reminders][location]Digitalt[/location][description]Påmelding og agenda: https://www.digdir.no/informasjonsforvaltning/fagleg-arena-datadeling-og-informasjonsforvaltning/3113[/description][mandatory]false[/mandatory][/event]

1 svar Siste svar
    0
    • ? Frakoblet
      ? Frakoblet
      En tidligere bruker
      skrev på Sist endret av

Jeg gleder meg til å få høre mer om CPSV-AP-NO i morgen!

Har forsøkt å sette meg litt inn i spesifikasjonen i dag, og gjør meg noen innledende tanker.

Det å beskrive hendelser, tjenester og andre (kjeder av) handlinger på en ensartet og omforent måte treffer rett i indrefileten av dokumentasjonsforvaltning. Egentlig både det å beskrive/modellere hvordan tjenestekjeden er designet, og input/output og metadata fra hver instans av den. (Se f. eks. på eksempelet om skjenkebevilling i klassen Offentlig tjeneste—i dokumentasjonsforvaltningskontekst en helt klassisk saksbehandlingsflyt.)

Jeg sitter med en slags halvformet hypotese om at Felles datakatalog og en velfylt tjeneste- og hendelseskatalog i kombinasjon har et kjempepotensiale for å forbedre dokumentasjonsforvaltningen i offentlig sektor. Det synes jeg hadde vært skrekkelig elegant. Men da bør muligheten gripes mens dette er i støpeskjeen og når vi uansett må tenke nytt i tomrommet etter Noark.

Sammenhengende tjenester krever nye måter å tenke dokumentasjon på, både for helt lokale behov internt hos hver aktør og som samfunnsdokumentasjon. Jeg håper alle som er opptatt av det kjenner sin besøkelsestid i morgen og fram til høringsfristen på nyåret!

1 svar Siste svar
      2
      Svar
      • Svar som innlegg
      Logg inn for å besvare
      • Eldste til nyeste
      • Nyeste til eldste
      • Flest anbefalinger

• Data.norge.no
      • Kontakt oss
      • Samtykke og brukervilkår
      • Tilgjengelighetserklæring
      • Personvernerklæring
      • Informasjonskapsler
      • github logoFølg oss på Github
      • Logg inn

• Logg inn eller registrer deg for å søke.
      • Første innlegg
        Nyeste innlegg
      0
      • Kategorier
      • Emneord
      • Siste
      • Populære