Datalandsbyen Logo

Datalandsbyen

• Kategorier
    • Emneord
    • Siste
    • Populære
    • Kalender
    • Lenkeikon
    • Søk
    • Varslinger Logg inn / Registrer
    Community illustrasjon

Datalandsbyen

Velkommen til nettforumet Datalandsbyen! Vi er glade for at du har funnet frem til oss.

Her kan du stille spørsmål om alt du måtte lure på om deling og bruk av data, eksempelvis datasett, API-er, begreper, informasjonsmodeller og juss, videre kan du delta i diskusjoner, vise frem prosjektene dine, knytte nye kontakter og finne nye samarbeid. Nettforumet er åpent for alle, men for å skrive innlegg må du først registrere deg. Formålet med forumet er å legge til rette for at data skal bli en verdiskapende ressurs for hele samfunnet – bli med og bidra til økt kunnskap, åpenhet og innovasjon. Vi oppfordrer til en konstruktiv og saklig dialog i nettforumet.

Generell kommentar om tilgang til data

Etterspør datasett og API-er
    2
    2
    197
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest stemmer
    Denne tråden har blitt slettet. Bare brukere med trådhåndterings-privilegier kan se den.
    • H
      haavard.bartnes sist endret av

Hei,

Jeg har spurt om muligheten for å få tilgang til data fra kommunen jeg bor i flere ganger. Svarene har enten vært at systemene de har brukt ikke har kunnet utlevere data i det hele tatt eller at APIene ikke kan åpnes på grunn av personvern.

Uten at jeg har tenkt veldig nøye gjennom det, ser jeg for meg at eksempelvis tilgjengeliggjøring av tømmeplaner for søppelhåndtering ikke nødvendigvis trenger å bryte med personvern. Men det er mulig at slik offentliggjøring ikke har vært top-of-mind da de utviklet systemet de bruker i dag.

Hva er det som skal til for at spesielt kommunene skal bli flinkere til å frigi offentlige data via API?

1 Svar Siste svar Svar Siter 1
      • E
        espen.slotvik sist endret av

Hei Håvard
        Stort spørsmål du reiser her som nok har flere svar. En av erfaringene fra arbeidet med data.norge.no peker mot kultur og da spesielt delingskultur som bør etableres som en strategi i organisasjonene med god topplederforankring. Å skape gode oversikter over hvilke data en forvalter og hvordan disse kan deles krever ressurser og prioritering. Uten ledelsesforankring og eierskap til deling er dette vanskeligere å få prioritert.

Så finnes det unntak som bør løftes frem som gode eksempler til etterfølgelse. I data.norge.no kan du se hvor mange datasett Stavanger kommune har publisert, se https://data.norge.no/datasets?orgPath=%2FKOMMUNE%2F964965226

Kanskje er det lurt å vise frem disse gode eksemplene for andre kommuner også?

1 Svar Siste svar Svar Siter 1
        Ikon Svar
        Ikon Logg inn for å besvare
        • Første innlegg
          Seneste innlegg
        • Datalandsbyen Logo
        • Våre partnere
        • Felles datakatalog Åpne
        • Datafabrikken Åpne
        • Transportportal Åpne
        • Om nettstedet
        • Digitaliseringsdirektoratet forvalter datalandsbyen.
        • Samtykke og brukervilkår
        • Personvernerklæring Åpne
        • Informasjonskapsler Åpne
        • Tilgjengelighetserklæring Åpne
        • Kontakt
        • Lenkeikonfellesdatakatalog@digdir.no