Regnskapsregisteret API (Brønnøysundregistrene)
-
Hei
Jeg lurer på når Brønnøysundregistrene planlegger å lansere et permanent API for regnskapsregisteret?
Basert på det midlertidige API'et der man kan hente tall fra siste året virker dette som et veldig nyttig verktøy med bred anvendelse innen forskning, journalistikk og programvareutvikling:https://data.norge.no/dataservices/4dabc5ea-b57b-3b68-9e48-2ff993be3f6e
I min egen jobb som forsker i samfunnsøkonomi er det veldig mange bruksområder der et slikt API hadde gjort jobben min mye lettere. F.eks. jobber jeg nå på et prosjekt der vi skal hente historiske regnskapsopplysninger fra en rekke selskap i perioden 2006 til 2021. Gjennom Brreg sin "nettbutikk" kan vi manuelt hente ut disse tallene, men prosessen er tidkrevende og tungvint . Det hadde vært mye kjappere å sende spørringer (i f.eks R som jeg bruker oftest) for de organisasjonsnummerene vi er interessert i og få responser med infromasjon fra bedriftenes regnskap for hvert år.
Mads Wold
-
Jeg er enig med Mads. Regnskapsregisteret skal være åpent for allmennheten.
-
Hei og takk for innspill,
Det ligger ingen konkrete planer for et permanent API til Regnskapsregisteret. Vi kommer nok ikke til å slå av dette midlertidige API i den nærmeste fremtid, og når vi gjør det, vil det være for å erstatte tjenesten med et mer komplett API bestående av sanntidsdata. I det midlertidige APIet har vi 1-2 dager forsinkelse fra regnskapet er registrert og godkjent til det blir tilgjengeliggjort.
Mvh
Kari Westerberg v/ Brønnøysundregistrene -
Hei og tusen takk for svar Kari
Nå ser det faktisk ut som det går an hente ut historiske regnskapstall fra APIet så jeg er fornøyd! Usikker på om dette er ny funksjonalitet, eller om jeg overså denne muligheten i februar når jeg sjekket dokumentasjonen til programmeringsgrensesnittet.
Funksjonaliteten kan testes her: https://data.brreg.no/regnskapsregisteret/regnskap/swagger-ui/swagger-ui/index.html#/statistikk/getStatisticsByOrgnr
Mer info her:
https://data.brreg.no/regnskapsregisteret/regnskap/v3/api-docsTakk til dere i Brreg for denne nyttige tjenesten!
Mads
-
@mafw Hei! Jeg lurer på om du fikk til å laste ned de historiske regnskapstallene? Får bare det nyeste når jeg bruker APIet
-
@mafw Hei! Jeg lurer på hvordan du fikk til å hente de historiske regnskapstallene? Får bare opp det siste rapporterte når jeg bruker APIet
-
Hei
Fra dokumentasjonen jeg lenker til over ser det ut til at du kan velge år. Mener det var dette jeg brukte når jeg prøvde APIet i fjor.
Dersom dette ikke lenger fungerer i praksis må du høre med de som er ansvarlig for APIet.
Lykke til!
Mads
-
Hei,
Det er bare offentlig myndighet som har tilgang til den "lukkede" delen av APIet med regnskapstall. I den lukkede delen har vi historiske regnskapstall fra 3 år tilbake i tid. Den inneholder også flere regnskapstall og tall for Konsern.
Via følgende abonnement er det mulig å få historiske regnskapstall; https://www.brreg.no/bruke-data-fra-bronnoysundregistrene/abonnement/abonnement-pa-arsregnskapsdata/
Mvh
Kari Westerberg v/ Brønnøysundregistrene -
Hei, jeg jobber med utvikling av tjenester og journalistiske produkter for Finansavisen og Hegnar Media.
Vi ønsker at dette regnskaps-APIet blir permanent da vi har stor nytte av det i vårt arbeid. Regnskapstall er meget viktig for å forstå hva som skjer i et samfunn, i ulike bransjer, for enkeltbedrifter og for enkeltpersoner. Slike data må være åpne og lett tilgjengelig!
Vi ser ingen grunn til å bare tilby ett år med regnskapstall, men ønsker oss mange år tilbake.
Det lukkede regnskaps-APIet koster 400.000-500.000 kroner i året. Det er altfor dyrt og blokkerer for utvikling av en rekke tjenester. Vi mener at dette registeret bør være helt åpent og gratis.
Spørsmål til Kari Westerberg
1. Akkurat nå fungerer det ikke å hente nøkkeltall fra dette APIet for flere år tilbake. Når kan dere rette det?2. Vi ønsker at dette regnskaps-APIet blir permanent. Hvilken person er beslutningstager for det i Brønnøysundregisteret?
3.
Inntektene fra det lukkede regnskapsabonnementene utgjør 2,4 millioner kroner. Er det slik at en så lav sum er det som blokkerer for å gjøre så mye viktige data tilgjenglig?Mvh Magnus Skjølberg
-
Hei,
Takk for tilbakemelding, kjekt at APIet har god nytte for dere.
- Via det åpne APIet vil det ikke være mulig å hente nøkkeltall for flere år tilbake i tid. Det er bare nøkkeltall fra sist innsendte årsregnskap som er tilgjengelig.
- Dette APIet vil eksistere helt til vi erstatter det med et nytt og bedre API som inneholder sanntidsdata. I dag er det en forsinkelse på 2 dager fra årsregnskapet er godkjent til det publiseres i dette APIet.
- Ja, det stemmer at disse inntektene blokkerer for å gjøre alle regnskaps-data, inklusiv historikk, åpent og gratis tilgjengelig for alle. Forhåpentligvis vil det bli en endring på dette om ikke så mange år.
Mvh
Kari Westerberg v/ Brønnøysundregistrene