API for Nettbiblioteket
-
Finst det API for Nettbiblioteket hos Nasjonalbiblioteket? Kunne tenkt meg å vise nokre relevante bøker på eiga nettside. F.eks. framsidebilde og tittel, med lenke som fører ein vidare til boka i Nettbiblioteket.
-
Hei, @kodeverkstad
Jeg er på saken. Oppdaterer her så fort jeg finner ut av det.
-
I Felles datakatalog er det et datasett som heter «Digitaliserte bøker i XML-format». Dette korpuset er en samling av bøker og dokumenter som ikke er beskyttet av opphavsrett eller har falt i det fri. En indeks over innholdet i korpuset finnes i dokumentasjonsfilen. Den lister opp digibok-referanse (fra Nettbiblioteket), publikasjonsår, tittel, forfatter og utgiver.
Det står at dette datasettet sist ble oppdatert i 2011.Jeg ser at det er mulighet for å få tilgang til distribusjoner i form av XML-filer, her er det er mulig å få tilgang til noe data, men er usikker på om du får alle funksjoner du er ute etter her.
Du kan jo undersøke om det er noen du kan bruke her mens vi venter på svar. Jeg har forhørt med videre med Nasjonalbiblioteket om hva som er siste status for tilgjengelighet av API-er for innhold i Nettbiblioteket.
-
Hei
Api-ene til Nettbiblioteket er dokumentert på api.nb.no
Vennlig hilsen
Trond Myklebust
Avdelingsdirektør digital formidling