Data om hvilke objekter i Felles Datakatalog som er mest brukt
-
Vi (Asker kommune) har ambisjoner om å publisere mer data i Felles Datakatalog og hadde da hatt nytte av innsikt i hvilke data som er mest populære som forhåpentligvis er de som gir mest verdi.
Jeg har lett litt men finner ingen statistikk eller datasett som viser hvilke objekter fra Felles datakatalog som er mest populære/mest brukt. Jeg skulle tro Digitaliseringsdirektoratet også er interessert i dette og kanskje har noen datasett på det? Jeg innbiller meg å ha sett en oversikt som viste at et datasett om skolekretser som Stavanger kommune hadde publisert var veldig populært, men jeg kan ikke huske hvor det var. Muligens bare i en presentasjon i et møte et sted. Kan det være noe du har vist @livar-bergheim ?
Jeg vet ikke akkurat hvilke data som vil fungere best for formålet. Kanskje noe om hvilke datasett som er mest nedlastet? Eller kanskje hvilke APIer som er mest klikket på/brukt mest tid på? Vi trenger ikke informasjonen gjennom API i første omgang. Et nedlastbart datasett og kanskje noen standard visualiseringer hadde vært en nyttig start.
-
-
Hei!
Vi har ein open etterspørsel om trafikktal for data.norge.no. Tenker slike data vil dekke noko av behovet.
Her kan produkteigar @kjersti-stenerud-steien svareKan ikkje hugse at eg har nemt skulekrinsar i Stavanger kommune i ein presentasjon eg har helde, sjølv om eg jamnleg nemner Stavanger kommune
Når det gjeld faktisk bruk, for eksempel tal på API-kall, nedlastingar og liknande, har ein lite av dette via data.norge.no, sidan data.norge kun har beskrivelsar av datasett.
Då må ein til dei enkelte distribueringsløysingane. Digdir har data om tal på oppslag og nedlastingar for datasett som ligg på Datahotellet. Kjem i farta ikkje på datasett som ligg der som kan vere relevante for Asker kommune med tanke på innsikt i kva data som kan vere aktuelle å dele.Stavanger kommune har muligens informasjon om nedlastingar frå sin CKAN-baserte portal:
https://opencom.no/ -
@sophus-aarnaes sa i Data om hvilke objekter i Felles Datakatalog som er mest brukt:
Vi (Asker kommune) har ambisjoner om å publisere mer data i Felles Datakatalog og hadde da hatt nytte av innsikt i hvilke data som er mest populære som forhåpentligvis er de som gir mest verdi.
Jeg har lett litt men finner ingen statistikk eller datasett som viser hvilke objekter fra Felles datakatalog som er mest populære/mest brukt. Jeg skulle tro Digitaliseringsdirektoratet også er interessert i dette og kanskje har noen datasett på det? Jeg innbiller meg å ha sett en oversikt som viste at et datasett om skolekretser som Stavanger kommune hadde publisert var veldig populært, men jeg kan ikke huske hvor det var. Muligens bare i en presentasjon i et møte et sted. Kan det være noe du har vist @livar-bergheim ?
Jeg vet ikke akkurat hvilke data som vil fungere best for formålet. Kanskje noe om hvilke datasett som er mest nedlastet? Eller kanskje hvilke APIer som er mest klikket på/brukt mest tid på? Vi trenger ikke informasjonen gjennom API i første omgang. Et nedlastbart datasett og kanskje noen standard visualiseringer hadde vært en nyttig start.Jeg legger dette til i saken vi har i backloggen. Det hadde vært fint med litt mer detaljer rundt tallene man ønsker. Vi må også diskutere løsning for å hente ut og lagre disse dataene på en delbar måte. Kommenter gjerne i saken på Github hvis dere har forslag til hvilke data som er interessante og hvilke format dere ønsker dataene tilgjengeliggjort på. https://github.com/Informasjonsforvaltning/behov/issues/764
-
Gode poeng, takk. Datasettet med oppslag og nedlastinger fra datahotellet har jeg ikke sett før og der var det mye nyttig. Jeg har ikke helt klart å få den fulle oversikten jeg ønsker men det ser ut som om informasjon om skoleruter, offentlige toaletter, lekeplasser, barnehager, helsestasjoner, badeplasser er mye brukt. Det er nyttig informasjon for oss som vi vil utforske videre.
Trafikktal for data.norge.no som allerede er meldig vil sannsynligvis også være nyttig. Brukerhistorien dere har satt opp ser bra ut. Ta kontakt hvis dere ønsker å modne detaljer på hvordan dette kan løses sammen.