Finnes det åpne data på virksomheters åpningstider
-
I Mattilsynet gjennomfører vi tilsyn med virksomheter i hele landet. Vi har behov for å komme på uanmeldte tilsyn i virksomhetenes åpningstider. Det er vanskelig å få virksomheter til å oppdatere åpningstidene i våre løsninger. Vi lurer derfor på om det er noen som kjenner til åpne data på virksomheters åpningstider?
-
-
Etter min erfaring, er Google Maps beste kilde til korrekte åpningstider, hvor steder har et sterkt incentiv til å holde åpningstidene oppdatert selv.
Dog ikke åpne data, men Google har API-er for dette: https://developers.google.com/maps/documentation/places/web-service/details
-
Det hadde vore interessant å høyrt frå andre som kjøper data — eller har vurdert å kjøpe — data frå Google, spesifikt Google Places som er relevant her.
@oyvind-barkald-aas : kva krav er det for verksemdene å registrere og oppdatere opningstider i Mattilsynet sine løysingar? Tenkte det gjerne er i Oppgaveregisteret som «har en oversikt over opplysninger som næringsdrivende plikter å rapportere til statlige myndigheter.» Gjorde eit kjapt søk utan at eg fann noko om opningstider, verken frå Mattilsynet eller andre.
-
Vi har vurdert google sine data, men det er en kostnad ved det, man må slå opp for hver gang. Det google har best kvalitet på, er svaret på spørsmålet "er det åpent nå?". Det er en litt annen data enn det vi skule ønske oss.
Vi har snakket om oppgaveregisteret, men det er et litt større lerret å bleke å legge til nye oppgaver til en hel bransje. Jeg veit ikke helt om gevinsten for oss oppveier jobben for bransjen.