Åpne datasett og API for rettskilder (rettsavgjørelser, NOU, innstillinger, proposisjoner, rundskriv m.m.)
-
Hei,
Ser at det har vært snakk om åpne data for lover og forskrifter før, men jeg vil gjerne dra det litt lenger:
Det er mange rettskilder som er viktige for folk flest, men som i dag er litt rotete eller vanskelig å få tak i:
• Rettsavgjørelser (Høyesterett, lagmannsrett, tingrett – ligger på domstol.no, men ikke i noe bulk-API).
• NOU-er (kommer på regjeringen.no, men ikke i et standardisert API eller maskinlesbart format).
• Innstillinger og proposisjoner (Stortinget publiserer, men ikke samlet i en strukturert feed).
• Rundskriv (ligger spredt rundt på nettsidene til direktorater og departement).
• Forskrifter (ligger spredt rundt på nettsidene til direktorater og departement).
• Lover og forskrifter (Lovdata har det strukturert, men bak en lisens – selv om NLOD 2.0 egentlig tilsier at det burde vært åpent).Forslaget mitt er enkelt:
• Gjør datasettene tilgjengelige for bulk-nedlasting (XML/JSON).
• Sett opp et API for søk og uthenting, med åpen lisens (f.eks. NLOD 2.0).Det ville gjort det mye enklere å bygge tjenester som gir bedre innsyn og forståelse av rettskildene – både for forskere, utviklere og vanlige folk.
Vet noen om dette er på vei fra noen etat, eller må det et samlet initiativ til?
Og hvilke kilder burde prioriteres først? -
Hei Ole, takk for bidraget og spørsmålet ditt her : Jeg skal konferere litt med andre og kommer med en tilbakemelding snart.
-
Hei , dette er et populært emne om du ser til en annen lignende tråd som heter "tilgjengeliggjøring av norges lover og forskrifter" , ta gjerne og se litt på den. Vi forsøker fortsatt å koordinere et svar til deg
-
Er det ikke mulig å få delt rettsavgjørelser via åpne API. For vår del blir dataene brukt i bakgrunnsjekker av revisorer og regnskapsførere. Dette er et krav revisorene har fra finanstilsynet for for å gjøre en forsvarlig kontroll før de påtar seg et oppdrag og burde bli stilt til rådighet for tjenesteytere til denne gruppen yrkesutøvere. Er dette noe datautgiver kan tilby?