Hei, takk for interessante spørsmål!
Og vi beklager veldig at svaret kommer så sent.
Her er Kartverkets svar på spørsmålene dine:
Regelverket
I utgangspunktet skal offentlig informasjon være gratis. Dette er hovedregelen i offentlighetsloven § 8. Det er imidlertid unntak fra dette utgangspunktet i offentlighetsforskriften § 4 ledd. Bestemmelsen fastsetter hvilke data det offentlige kan ta seg betalt for, og hvordan satsene for betaling skal settes.
Offentlighetsforskriften § 4 femte ledd sier:
«Det kan krevjast betaling for geodata (kart mv.) og eigedomsinformasjon. Betalingssatsane skal vere slik at inntektene ikkje overstig dei faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjon. Organ som har utarbeiding og utlevering av geodata eller eigedomsinformasjon som ei hovudoppgåve i si verksemd, kan likevel krevje betaling for informasjon etter fyrste punktum etter slik betalingssats at inntektene tilsvarar dei faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjon, med tillegg av ei rimeleg avkastning av investeringane.»
Det er dermed i samsvar med regelverket å ta betalt for de faktiske kostandene som påløper ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjon. Videre kan virksomheter som har sin hovedoppgave å utarbeide og utlevere geodata eller eiendomsinformasjon ta en betalingssats for å dekke faktiske kostander «med tillegg av ei rimeleg avkastning av investeringane». I rettleiar til offentleglova pkt 4.8. 2 så er Kartverket særskilt nevnt som en aktørene som vil falle inn under denne bestemmelsen.
Sjøkartproduktene
Det er Kartverket som utpekt sjøkartmyndighet med hjemmel i forskrift Utpeking av offisiell sjøkartmyndighet etter havne- og farvannsloven § 12 - Lovdata, som avgjør hvem som får lisens til å distribuere sjøkart. Dette gjøres alltid i samråd med Kommunal- og distriktsdepartementet.
Vi vil understreke at det er forskjell på offisielle elektroniske sjøkart (ENC) til bruk i et ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) og elektroniske sjøkart som brukes i kartplottere. Såkalte ENC’er er regulert av internasjonale standarder og er offisielle, autoriserte sjøkart, mens elektroniske sjøkart som brukes i kartplottere ikke er regnet som offisielle autoriserte sjøkart.
Sjøkart til kartplottere
Elektroniske sjøkart (ENC)
Kartverkets vurdering
Sjøkart til kartplottere er produsert på samme måten som ENC. Det vil si at de er et sammensatt bilde av data fra flere dataeiere hvor bare kystkontur og dybdedata er Kartverket sine egne data. Sammenstillingen og generaliseringen frem til det endelige kartproduktet ihht internasjonale standarder ( Standards and Specifications | IHO ) krever mye ressurser i Kartverket. Avtalt vederlag i avtalen med distributørene er vurdert å være innenfor de rammene som forskriften angir. Til informasjon så kan det gjøres egne avtaler for forskning, eller non-profit prosjekter.
Vi bemerker også at S-57 data, som det er stilt spørsmål ved, er et sammensatt produkt basert på en rekke fritt tilgjengelige og gratis data. De underliggende dataene for produktene som distribueres gjennom avtalene med Kartverket er gjort gratis tilgjengelige via geonorge-platformen.
Dette gjelder for eksempel Sjøkart - Dybdedata - Kartkatalogen (geonorge.no)
Kartverket deler i prinsippet sine sjøkart med åpen lisens i dag. De er tilgjengelige som WMS-tjenester og holdes kontinuerlig oppdatert basert på de samme rettelsene som sendes ut til de offisielle navigasjonsproduktene.
Sjøkart - raster WMS - Kartkatalogen (geonorge.no)
Sjøkart - elektroniske WMS - Kartkatalogen (geonorge.no)
Begge er også gjort enkelt tilgjengelig som egne lag i Kartverkets tjeneste Norgeskart
Forholdet til EU regelverk
Nytt regelverk fra EU knyttet til tilgjengeliggjøring av offentlige data, åpne data direktivet (EU) 2019/1024 og HVD-forordningen (EU) 2023/138, vil ha betydning for hvordan data som omfattes av dette regelverket blir tilgjengeliggjort og distribuert. Særlig betydning vil HVD-forordningen kunne få dersom elektroniske sjøkart defineres som datasett med høy verdi.
De nye EU-reglene er ikke implementert i norsk rett. Det er på nåværende tidspunkt vanskelig å si noe konkret om hvordan det nye regelverket vil påvirke finansieringsmodellen knyttet til distribusjon av elektroniske sjøkart.
I den forbindelse blir utredningen til Viderebruksutvalget Forslag til ny datadelingslov - Regjeringen.no og videre oppfølging av dette arbeidet viktig.
Håper dette er et avklarende svar!
På vegne av Kartverket
Siri Reimers,
fagansvalig sjøkartmyndighet