Problem med digital utveksling av A1-attester mellom Portugal og Norge
-
Jeg er norsk representant for et portugisisk selskap som har oppdrag i Norge som utføres av sine portugisiske ansatte.
For at NAV skal få informasjon om at selskapet betaler sosiale kostnader i Portugal for sine ansatte som arbeider i Norge, og dermed skal kunne slippe å betale sosiale kostnader (trygdeavgift) i Norge også, betinger det at de portugisiske sosiale myndigheter kan sende slike trygde-attester i form av skjema A1 digitalt over til NAV i Norge.
Problemet er at de portugisiske sosiale myndigheter hevder overfor selskapet at de foreløpig ikke er i stand til (teknisk-, kompetanse- og / eller resursmessig) å gjøre dette, mens NAV hevder at dette må gjøres som en del av de avtaler som er gjort i EU / EØS på dette området.
Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg å få avklart dette i forhold til NAV's krav, og at dersom Portugal ikke er i stand til å kommunisere digitalt med NAV, mener jeg at NAV må kunne akseptere manuelt utfylte skjemaer som kan sendes enten pr. e-post eller pr. post.
-
Hei! Dette er inne på NAV sitt fagområde med tanke på hvilke krav som gjelder i dette domenet, og vi har dessverre ikke noe ytterligere å bidra med. Har kontaktet NAV for å høre om de har noe å tilføye her.
Forøvrig interessant problemstilling om hvordan man gjør det når ikke alle henger med i digitaliseringen — hva er alternativ datautveksling. -
Hei!
@p-morten-o, dersom din situasjon ikke har løst seg ennå vil jeg anbefale deg å kontakte NAV Medlemskap og Avgift slik at du får mer hjelp til å løse problemet.
Det er NAV Medlemskap og Avgift som behandler mottak av trygdeinformasjon om lovvalg og medlemskap fra andre trygdemyndigheter. De vurderer trygdetilhørighet og trydgeavgift. De registrerer også unntak fra Norsk trygd. -
Hei, og mange takk for informasjonen.
Jeg har endelig klart å oppnå kontakt med en person hos NAV Medlemskap og Avgift, og hun har hjulpet til med kontakt overfor de portugisiske trygdemyndighetene.
Men de (portugisiske trygdemyndigheter) har ennå ikke kunnet bekrefte skriftlig overfor selskapet / arbeidsgiveren i Portugal eller meg (som norsk representant) om de faktisk kan sende A1-attester digitalt eller ikke til NAV i Norge - dessverre..... -
@p-morten-o, bare hyggelig!
Godt å høre at du har fått hjelp fra NAV Medlemskap og avgift. Hvis det viser seg at du ikke får svar direkte fra Portugisiske myndigheter på en stund, så kan det kanskje hjelpe å forhøre seg om NAV M&A kan sende forespørsel om dokumentasjon til Portugal på de det gjelder. Håper dokumentasjonen kommer på plass så fort som mulig.