Faglig arena for informasjonsforvaltning og deling av data 15.02.23
-
[event][name]Faglig arena for informasjonsforvaltning og deling av data 15.02.2023[/name][allday]false[/allday][startDate]1676448000000[/startDate][endDate]1676498400000[/endDate][reminders][][/reminders][location]Teams videomøte[/location][description]09:00 «Deling av data, samarbeid, gjenbruk og bærekraft i skjønn forening»
Digitale Helgeland har nettopp lansert sin felles tjeneste for søknad om redusert foreldrebetaling i barnehage og SFO, og viser med det at de lever opp til visjonen «Sammen for utvikling og bedre tjenester». Vi har en klar strategi om at vi skal utvikle tjenester der brukeren er i sentrum, at vi skal dele data, sette søkelys på gjenbruk og at vi skal benytte oss av felles komponenter og nasjonale fellesløsninger. Det er smartere og mer bærekraftig å bruke felles tjenester som er tilgjengelige for alle kommuner i stedet for at hver kommune utvikler og drifter hver sine tjenester.
Presentert av Hilde Rafaelsen, leder i Digitale Helgeland10:00 «Statnetts styringssystem for informasjonsforvaltning – teori og praksis»
Statnett er et statsforetak med ansvar for å utvikle, eie og drive det sentrale elektrisitetsnettet, inklusive kraftkabler til utlandet.
Foretaket sørger for overføring av elektrisk kraft til hele landet, og at det til enhver tid er balanse mellom forbruk og kraftproduksjon.
Med det grønne skiftet endrer kraftsystemet karakter. Det gjennomgår en transformasjon.
Dermed må modellen som Statnett og søsterselskapene i de andre nordiske landene bruker for å balansere systemet også transformeres.
Med den nye nordiske balanseringsmodellen øker datakvalitetskravene, og informasjonsforvaltningen må opp på Champions League nivå.
Spesialrådigver Ingard Moen forteller om Statnett sitt styringssystem for informasjonsforvaltning og hvilke erfaringer de har med å bruke det i praksis.Du kan logge deg på dette møtet via arrangementssiden: https://www.digdir.no/datadeling/fagleg-arena-informasjonsforvaltning-og-deling-av-data/4266 [/description][mandatory]false[/mandatory][/event]