Tilgjengeliggjøring av norges lover og forskrifter
-
Hei. Jeg har fått mer utfyllende informasjon fra Øyvind Andersen på Stortingsadministrasjonen. Det er ingen planer om å tilgengliggjøre norges lover som et nedlastbart datasett. Lovdata og Gyldendal rettsdata "konsoliderer" lovene og tilgjengeliggjør disse via API. Bruken av API-er er for en del fritt og andre deler er betalbart.
Tidligere var Norge langt framme med tjenestene levert av Lovdata.
Nå sakker vi akterut.
Når vi nå skriver 2022 er det på høy tid å tilby lover og forskrifter digitalt og nedlastbart. Dette er en ressurs som er alles eiendom. Å gi personer og selskaper muligheter til enten å søke direkte i dataene og/eller lage verdiøkende tjenester til samfunnet på toppen av dette bidrar til å demokratisere rettspleien og er i henhold til EUs og vel også Norges veikart for å åpne data for innbyggerne.Hvordan går vi fram for å arbeide for å
få digitalt nedlastbare lover og forskrifter?mvh
Espen Remman
Chronos AS
97 55 70 21 -
Hei! Jeg vet det jobbes med åpent datasett for lover. Kan oppdatere tråden når mer informasjon er klar
-
Spennende!
Dette er viktig.hilsen
en utålmodig sjel som både arbeider med forskningsprosjekt rundt bruk av kontrakter og generell språkteknologi.Espen Remman
97 55 70 21 -
Helt enig med @espen-remman sine observasjoner. Kan heller ikke se at veien trenger å va så lang, de må vel ha datane i noe strukturert format allerede som renderer ut lovdata.no.
Edit: Noen oppdateringer på denne fronten @hnygard?
-
Takk for støtten.
@livar-bergheim Har du eventuelt noen nye oppdateringer?
EU setter stadig sterkere fokus på transparens. I mitt firma ser vi stort internasjonalt potensiale i det arbeidet EU legger ned. Det føles rett og slett rart at vi i Norge er i ferd med å bli en sinke her. Hvis alle er enige om at vi må få åpnet opp lover, forskrifter og rettskjennelser så er det fint å få det uttrykt.
Eller er det bare praktiske hindringer som gjenstår? Hvilke er i så fall disse?
Eller er det andre hindringer, for eksempel regulatoriske eller kommersielle? -
@espen-remman Dessverre ingen oppdateringar endå. Hindringa er først og fremst at ein konsoliderte utgåver av norge sine lover og forskrifter ikkje finst i offentleg sektor. Verken Lovdata eller Gyldendals Rettsdata er ein del av offentleg sektor, og er ikkje omfatta av lover og føringar som til dømes offentleglova.
-
@livar-bergheim
Takk for tilbakemelding Livar.Det er vel dette som nettopp er problemet?
Det offentlige må (i 2022) eie sine egne/borgernes data, ikke stiftelser og kommersielle selskaper.Alle må ha tilgang til rådataene. Og alle må få tilgang til å bygge verdiøkende tjenester på toppen av disse dataene (uten å samtidig sperre for tilgang til rådataene).
Dette må jo rettes opp.
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er en helt opplagt sak i 2022. -
Helt enig at offentlig data bør/skal være offentlig.
-
Hvordan er status her nå?
-
Domstolsadministrasjonen publiserer høyesterettsavgjørelser på egen nettside. Disse er anonymisert. Kan vi få en side hvor vi kan laste ned disse? Alternativt, er det ok at vi "scraper" denne siden?
https://www.domstol.no/no/hoyesterett/avgjorelser/ -
Verden stomer framover. Og her skjer det lite. Hvem bør vi kontakte? Politikere? Noen embedsmenn? Stortinget? Domstolsadministrasjonen?
Rammes håndteringen av Norges lover dette av dette direktivet? Selvfølgelig for de aller, aller fleste av oss. Vi vil ha Norges lover tilgjengeliggjort. Og det er et viktig demokratiseringstiltak. Norges lover er offentlig informasjon. De er laget av folket for folket. De må kunne lastes ned. Det er egentlig utrolig at vi i 2023 må kjempe for dette. Hvem er portvokterne her?
[DIRECTIVE (EU) 2019/1024 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL]
of 20 June 2019
on open data and the re-use of public sector information
Utdrag:
CHAPTER III
CONDITIONS FOR RE-USE
Article 5
Available formats
5. Public sector bodies shall make dynamic data available for re-use immediately after collection, via suitable APIs and, where relevant, as a bulk download. -
-
@livar-bergheim Noe som skjer på denne fronten? (en status før sommeren - hvis du ikke er dratt på ferie)
-
@espen-remman Big Lovdata og Gyldendal har gravd hen ned for å få stopp på dette
-
@espen-remman Ikkje noko nytt å melde, endå. Har purra på eit par stykk som kanskje har meir informasjon til saka. Skal kome med tilbakemelding over helga, rett før eg tek sommarferie.
-
@livar-bergheim Takk for det.
Burde jeg sende et brev til Justisdepartementet for eksempel? -
Hei @espen-remman
Foreløpig svar frå Datajegeren er at vi ikkje ser noko snarleg løysing på dette då dei konsoliderte utgåvene av norges lover og forskrifter ikkje finst i offentleg sektor, og det er dermed ikkje noko offentleg verksemd ein kan be om å dele, eller rette eit innsynskrav til.Vi skal undersøke om det pågår noko arbeid med dette.
-
@espen-remman sa i Tilgjengeliggjøring av norges lover og forskrifter:
@livar-bergheim Takk for det.
Burde jeg sende et brev til Justisdepartementet for eksempel?Beklager seint svar. Justisdepartementet er relevante å kontakte om desse dataene ja.
-
@datajegeren
Offentlig sektor besitter altså ikke Norges lover i en konsolidert utgave.
Jeg antar at du med konsolidert lov mener en oppdatert og gjeldende lov?Kan man få tilgang til en ikke-konsolidert utgave?
Det er jo ikke optimalt, men bedre enn ingenting.Hvis min forståelse er rett besitter ikke det offentlige gjeldende norsk lov.
Hvem besitter de gjeldende Norges lover?Er det ingen som ser dette som en utfordring?i
Nå fikk jeg vite i neste tråd at jeg kan prøve Justisdepartementet.
Jeg vil prøve det.
Så langt har jeg prøvd Digitaliseringsdirektoratet, Stortinget og Datalandsbyen (Digitaliseringsdirektoratet pekte på begge). Jeg har også vært innom Lovdata som ikke er en offentlig aktør. -
Lovdata har nå sluppet et datasett som inneholder alle kunngjøringene i Norsk Lovtidend Avdeling I fra og med 2001 (https://api.lovdata.no/swagger/index.html#/Public data ), og gjort det tilgjengelig under https://data.norge.no/nlod/no/2.0
-
@stale-hoberg Takk for informasjonen!
Flott dette.