Gratis og åpent API for strømpriser
-
Det har tidligere blitt skrevet her om hvordan Nord Pool tar betalt i dyre dommer for tilgang til sine API-er.
Alternativet med å gå via https://transparency.entsoe.eu er mildt sagt en liten jungel av kronglete dokumentasjon.
Vi i Beneficial Apps har derfor laget en åpent og gratis videreformidling av strømprisene derifra, om noen skulle være interessert: https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api
-
-
Takk for at de deler!
Flytta innlegget hit i staden for «Etterspørr», sidan det strengt tatt ikkje er etterlysing.
Oppmodar til å legge inn kommentar i eksisterande Emne, «Norske strømpriser», så fleire kan finne API-et de tilbyr.Posten kan også passe i kategorien Gode eksempel på bruk av data, sidan det er bruk av offentlege data, både straumprisar via ENTSO-E, og valutakursar frå Norges Bank om eg forstod det riktig.
Såg du posta om dette i Facebook-gruppa Kode24-klubben, så legger inn lenke til posten sidan du fekk ein del interessante kommentarar der.
-
Takk for flytting og oppklaring @livar-bergheim
Skulle egentlig svare på en eldre tråd i Etterspør, men fikk beskjed om at tråden var så gammel, så ble da oppfordret til å lage en egen ny tråd, men denne havnet da i samme kategori.
Har nå også lagt inn en referanse hit i tidligere poster om samme tema i Etterspør, så det blir enklere å finne
-
@tormund Berre hyggeleg!
Sjekka innstillingane, og ser at ein tråd blir behandla som gammal/forelda («stale») etter 60 dagar. Spørs om vi skal heve den grensa. Tenker det er heilt ok å svare på gamle trådar. Standard-innstillinga er at dersom ein har starta eller svart i ein tråd, så får ein e-postvarsel dersom det kjem eit nytt svar.
Snakka forøvrig med ein kjenning av meg for ei stund sidan om ENTSO-E sitt API. På kor brukarvenleg API-et var, svarte han diplomatisk; «eg har sett verre».
-
Hei,
har akkurat prøvd å bruke deres API under
https://www.hvakosterstrommen.no/api/Ulempen med denne er at alle nøklene i JSON stringen som returneres er de samme for alle dagens strømpristimer. Mange standard funksjoner for å "unmarsharl" denne stringen feiler pga dette, for eksempel de i GO språket. Kunne dere fikse dette?
I tillegg hadde det vært supert hvis man ikke hadde måttet angi datoen man spør etter, men nøkkelord som "today" eller "tomorrow". Det hadde gjort bruken mye enklere.
Takk og hilsen!
-
Hei @markus-fiebig !
Takk for interessen og tilbakemelding.
Jeg er ikke kjent med hvordan GO håndterer JSON-filer, men det skal være en gyldig JSON-fil med et array av objekter.
Men du har rett i at hvert objekt i arrayet ikke har noen unik identifikator. Jeg får dessverre ikke gjort store endringer nå uten at det blir breaking changes, men jeg har lagt til to verdier nå per objekt, som er time_start og time_end. Disse inneholder full dato med klokkeslett prisen gjelder fra og til (i ISO 8601), og kan derfor også brukes som unike identifikatorer. Håper dette gjør implementeringen enklere!
Å støtte nøkkelord som "today" og "tomorrow" er også en god idé! Jeg fikk ikke lagt det inn i denne omgang, men det står på todo-listen for en fremtidig oppdatering
Dokumentasjonen er nå også oppdatert: https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api
-
Så bra, applaus!
Jeg skal lage noe for å legge til rette for timespesifisert fakturering for elbillading i borettslaget. Gruet meg til å sette meg inn i ENTSOE, dette var så enkelt og greit. Ikke så dumt med de time-stampene heller hvis man setter sammen lengre tidsserier.
Godt jobbet!
-
Hvis dere fikk et par millioner treff i går, sorry, liten bug i loopen min.
Så lurer jeg på dette med valutakurs. Det er mer enn bra nok slik som dere gjør det på deres API, men har dere dykket noe ned og funnet ut av hvordan Nordpool fastsetter sine kurser?
De har jo kurser lørdager f.eks., men da er jo valutamarkedene stengt. Det blir noen ukjente variabler på veien som gjør det vanskelig å finne fasiten til den endelige fakturaen fra strømselskapet, og dermed kan en jo lure på om det er noen øre som forsvinner i kundens disfavør på veien.
-
@OlaM Hehe, det skal nok ha gått helt fint! Har heldigvis bygget API-et veldig lightweight, der endepunktene kun serverer en statisk JSON-fil, uten noe kode i mellom. Så ytelse har ikke vært et problem så langt i alle fall! (Men dette er absolutt ingen oppfordring om å teste grensene, altså! )
Angående valutakurser, er dette et veldig godt spørsmål, ja! Jeg har ikke dykket veldig dypt ned i dette, men kunne absolutt vært interessant å vite mer om!
-
@tormund Er det mulig å legge inn en PR for apiet? Evt ønsker for funksjonalitet?
Skulle gjerne hatt mulighet for å hente ut flere dager i ett kall eller også an aggregert snittpris, men om du server en json fil per dato er det kanskje lettere at jeg gjør det i min egen app
-
@andrea Vi har dessverre ikke noe åpen kildekode, men det er bare å komme med ønsker, så skal vi absolutt vurdere det i den videre utviklingen!
Angående å hente ut mer data i ett kall og gjennomsnittspris, er dette noe som flere har kommet med forslag om, så det står allerede på todo-listen
-