Datalandsbyen Logo

Datalandsbyen

• Kategorier
    • Emneord
    • Siste
    • Populære
    • Kalender
    • Lenkeikon
    • Søk
    • Varslinger Logg inn / Registrer
    Community illustrasjon

Datalandsbyen

Velkommen til nettforumet Datalandsbyen! Vi er glade for at du har funnet frem til oss.

Her kan du stille spørsmål om alt du måtte lure på om deling og bruk av data, eksempelvis datasett, API-er, begreper, informasjonsmodeller og juss, videre kan du delta i diskusjoner, vise frem prosjektene dine, knytte nye kontakter og finne nye samarbeid. Nettforumet er åpent for alle, men for å skrive innlegg må du først registrere deg. Formålet med forumet er å legge til rette for at data skal bli en verdiskapende ressurs for hele samfunnet – bli med og bidra til økt kunnskap, åpenhet og innovasjon. Vi oppfordrer til en konstruktiv og saklig dialog i nettforumet.

Alle data i brreg på din maskin med 3 tastetrykk - shadow-brreg

Tips og spørsmål
    1
    1
    197
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest stemmer
    Denne tråden har blitt slettet. Bare brukere med trådhåndterings-privilegier kan se den.
    • T
      terje sist endret av

Ved å taste inn 3 linjer har du en database over alle bedrifter og organisasjoner i Norge  ( 1.048.575 totalt) kjørende på din maskin.

Har laget det som en docker container slik at det kan kjøres på mac/linux/windows. Databasen tar ikke mye plass, bare 733MB, og man kan stoppe og starte containeren når man har bruk for den.

https://github.com/terchris/shadow-brreg

Jeg jobber med et prosjekt der jeg skal synkronisere data fra brreg inn i et annet system. Ved å ha alle data lokalt gjør det jobben mye enklere og jeg kan gjøre sql spørringer direkte uten å gå via brreg sitt API. Samtidig som det går mye raskere.

Utfordringen med datasettet fra brreg er at det ikke inneholder dato for når en organisasjon sist ble oppdatert. Datasettet inneholder alle organisasjoner slik det var kl 5 om natten den dagen datasettet ble lagt ut. (sletter du docker containeren henter den automatisk siste data, men man vet fortsatt ikke hvilke organisasjoner som er oppdatert)

Dette gjør at jeg ikke vet hvilke endringer jeg skal synkronisere over i systemet jeg lager. For å vite hva som er endret må jeg spørre på endringer som feks https://data.brreg.no/enhetsregisteret/api/oppdateringer/enheter?dato=2023-01-18T09:00:00.000Z

Det er sikkert mange som har laget synkronisering av data fra brreg. Er det noen som vil dele koden for å holde den lokale databasen oppdatert. Jeg kan da legge den inn i docker containeren slik at den automatisk holder den lokale databasen oppdatert. Da vil alle som ønsker det ha en oppdatert database lokalt.

Det enkleste hadde selvfølgelig vært om brreg utvidet tabellen med et nytt felt "sist_oppdatert" . Da kan man bare spørre på endringer etter en dato når man skal synkronisere data med andre systemer.

1 Svar Siste svar Svar Siter 0
      Ikon Svar
      Ikon Logg inn for å besvare
      • Første innlegg
        Seneste innlegg
      • Datalandsbyen Logo
      • Våre partnere
      • Felles datakatalog Åpne
      • Datafabrikken Åpne
      • Transportportal Åpne
      • Om nettstedet
      • Digitaliseringsdirektoratet forvalter datalandsbyen.
      • Samtykke og brukervilkår
      • Personvernerklæring Åpne
      • Informasjonskapsler Åpne
      • Tilgjengelighetserklæring Åpne
      • Kontakt
      • Lenkeikonfellesdatakatalog@digdir.no