Nye funksjoner i Felles registreringsløsning for begrep
-
Nye funksjoner i Felles registreringsløsning for begrep.
- november ruller vi ut en større oppdatering av felles registreringsløsning for begrep. Dette fører til en del ny funksjonalitet for å støtte virksomhetenes interne prosesser knyttet til begrepsarbeid. Vi er spente på hva dere synes om endringene. Hvis du har tilbakemeldinger, opplever feil i løsningen, eller har spørsmål til funksjonalitet, bruk kommentarfeltet eller ta kontakt med oss på fellesdatakatalog@digdir.no
Dette er nytt:
Ny rolle: Virksomhetsadministrator.
Alle som tidligere har hatt administrasjonstilgang i løsningen har nå fått skrivetilgang. De i virksomheten som skal ha virksomhetsadministratortilgang må be om dette i Altinn. Du kan lese mer om rollene i Altinn i løsningen for å be om tilgang: https://info.altinn.no/hjelp/profil/be-om-tilgang/hvordan-opprette-foresporsel/
Søk og treffliste
Søket
Mulig å søke i flere felt
Foreløpig kan man søke i disse feltene: Anbefalt term, tillatt term, frarådet term, definisjon og merknad. Du kan også avgrense søket ditt til ett eller flere av disse feltene ved å bruke nedtrekksmenyen til høyre for søket.
Mulighet for å filtrere søket
Du har nå mulighet til å filtrere søket ditt på flere måter. Filtrene begrepsstatus og publiseringstilstand vil være tilgjengelig for alle. Felt som krever at virksomhetsadministrator gjør endringer: Fagområde og Tildelt. Filter for Fagområde vil aktiveres som filter når kodeliste brukes for fagområde. Tildelt kan filtreres på dersom virksomhetsadministrator har lagt inn brukernavn i listen over brukernavn.
Treffliste
Ny visning av treff
Visningen av begrep viser mer informasjon som er relevant for begrepsarbeidet. Feltene som vises i trefflisten er anbefalt term, begrepsstatus, fagområde, dato for siste endring, publiseringstilstand, definisjon og merkelapper
Visning av begrep som er under revisjon
Dersom det finnes en ny, upublisert versjon av et publisert begrep, vil det vises en lenke til den nye versjonen i trefflisten. Hvis du ønsker å se den nye versjonen, trykker du på lenken Under revidering. Hvis du ønsker å se den publiserte versjonen av begrepet, trykker du på den anbefalte termen. Informasjonen som vises i trefflisten vil være den som er registrert på det publiserte begrepet.
Merkelapper fungerer som filter
Ved å trykke på merkelappene kan du filtrere på merkelappen du har valgt. Du kan filtrere på flere merkelapper samtidig.
Oversiktsside over registrerte data om et begrep
Vi har laget en ny side for å gjøre det lettere å få oversikt over hva som er registrert om et begrep. Denne siden er tilgjengelig for brukere på alle tilgangsnivåer. Du kan skifte visning mellom bokmål, nynorsk og engelsk. Merk at dersom det ikke finnes innhold på valgt språk, vil innhold på andre språk vises etter følgende prioritet: bokmål, nynorsk, engelsk.
Kommentarer
Kommentarene er flyttet ut av registreringsskjema og inn på oversiktssiden for begrep. Dette er gjort for at alle brukere i virksomheten enkelt skal kunne se og legge inn kommentarer. Brukere kan redigere og slette sine egne kommentarer.
Endringslogg
Nå blir endringer som man gjør på begrep lagret. Endringene vises i endringsloggen på oversiktssiden for begrepet.
Versjoner
På oversiktssiden finner du en oversikt over andre versjoner av begrepet og lenker til disse.
Publisere begrep
Brukere med skrivetilgang og høyere kan publisere begrep til data.norge.no ved å endre publiseringstilstand på oversiktssiden. OBS! Det er ikke mulig å avpublisere publiserte begrep ennå. Dette vil blir mulig på et senere tidspunkt. Hvis du har behov for å avpublisere et begrep som er publisert kan du ta kontakt med oss på fellesdatakatalog@digdir.no
Slette upubliserte versjoner av begrep
Muligheten til å slette har blitt flyttet til oversiktssiden for begrep. Det er kun den versjonen av begrepet du er inne på som vil bli slettet. Publiserte versjoner av et begrep kan ikke slettes.
Registreringsskjema:
Nye felt for innhold som publiseres til data.norge.no
- Definisjon for allmennheten
- Definisjon for spesialister.
Endringer av felt som publiseres til data.norge.no
- Støtte for å bruke kodeliste i felt for fagområde. Virksomhetsadministrator kan sette opp dette i administrasjonsgrensesnittet.
- Støtte for å bruke kodeliste i felt for Tildelt. Virksomhetsadministrator kan sette opp dette i administrasjonsgrensesnittet.
- Versjonsnummer kan redigeres. Dette vil vises på data.norge.no etter hvert.
Begrepsstatus og publiseringstilstand har blitt skilt fra hverandre
Begrepsstatus og publiseringstilstand har blitt atskilt, slik at man kan endre status på publiserte begrep. Begrepsstatus er basert på EU-vokabularet for status. Denne vil vises på data.norge.no etter hvert. Begrepsstatus kan endres i nedtrekkslisten begrepsstatus. Denne finner du under Bruk av begrepet.
Mulighet for å tilpasse interne felt etter virksomhetens behov
Virksomhetsadministrator kan legge til interne felt i administrasjonsgrensesnittet.
Funksjoner som er fjernet
Knappene for å endre begrepsstatus, publisere og slette begrep har blitt fjernet fra toppen av redigeringsskjemaet. Funksjonene er flyttet til andre deler av løsningen.
Administrasjonsgrensesnitt:
Generelt (vil på sikt påvirke alle katalogene)
Virksomhetsspesifikt design
Virksomhetsadministrator kan legge inn virksomhetens logo og farger i administrasjonsgrensesnittet slik at løsningen oppfattes som en intern løsning.
Liste over brukernavn og kontaktinfo
En liste over ansatte som skal kunne få ansvar for ressurser, som begrep. Denne listen brukes i felt for tildelt. Navn og epost kreves, slik at man støtte varsling til disse brukerne på sikt.
Administrasjon av Begrepskatalog
Kodelister
Det er mulig å administrere kodelistene som skal brukes i registreringsløsningen, slik at hver enkelt virksomhets behov støttes best mulig. Virksomhetsadministrator kan opprette, redigere og slette kodelister. Løsningen støtter hierarki med overordnede og underordnede koder og navn på bokmål, nynorsk og engelsk. Kodelistene kan velges for Fagområde eller interne felt.
Interne felt spesifikt for virksomheten.
Det er mulig å administrere interne felt virksomheten har behov for. Virksomhetsadministrator kan opprette, redigere og slette interne felt. Felt for kort og lang tekst, kodelister og boolske verdier støttes. Felt med felttypen boolsk verdi kan brukes som filter i søket i registreringsløsningen.
Editerbare felt
Det er mulig å tilpasse enkelte felt som publiseres ut i data.norge.no der standarden støtter flere løsninger. Foreløpig er det eneste valget man kan gjøre å velge kodeliste for Fagområde.
-
Hei Kjersti (og hele teamet)
Takk for flotte tjenester.
Men - det er en ting som ikke er helt bra og det gjelder Demo-bruker til løsningen. Og det har tatt noen dager for meg å bli klar over dette. Når jeg altså logger inn i vår Demo kommer jeg inn i Admin grensesnitt. Problemet er at det ikke er mulig å komme ut av Admin og til et normalt Skrive-grensesnitt. Og det er jo faktisk temmelig viktig, også for demo-utgaven av løsningen.
Kan dere ta en titt på dette og fikse det for Demo-brukerne?
PS: Jeg har sjekka at også annen demo-bruker (annen fiktiv etat) har samme problemet.
-
Hei, Per
Jeg svarer deg her også, så flere kan få samme informasjon. Så fint at du har begynt å teste løsningen
Vi er kjent med dette problemet og jobber med det. Inntil videre skal du komme inn i vanlig begrepskatalog med lenken
registrering.demo.fellesdatakatalog.digdir.no -
Supert Kjersti
Men så en helt annen ting. Interne begreper skal bli intern allemannseie og skal bli brukt i prosesser og systemer i organisasjonen. Da trenger vi å få tilgang til begrepslistene med definisjoner etc. Og da hadde det vært veldig greit med eksport av registeret i csv.
Jeg vet at vi på denne måten snur behovet 180 grader, fra publisering til omverden til internt behov for begrepslister.
Jeg tar også for gitt at det ikke er veldig utfordrende å lage en slik eksport-funksjon slik at vi kan bruke verktøyet for registrering ihht standard (veldig viktig) og så gjøre nytte av begrepet i organisasjonen (i våre systemer og dokumenter).
Det er flott at opprettede begreper får en URI slik at vi kan lenke til dem, men det betinger at man er inne i løsningen med en av de tre brukertypene, og det er en terskel vi ikke vil klare å krype over i praksis.
-
Vi jobber med å gjøre intern informasjon om begrep tilgjengelig via et API som sikres med maskinporten. Dette vil bli løsningen for å hente ut informasjon om begrepene i første omgang, dette vil gjøre det mulig å bruke begrepene og informasjon om dem i interne systemer. Håper det hjelper på deres behov. Vi vil komme med mer informasjon når API-et er ferdig utviklet.
-
Da håper jeg APIet snart blir noe som kan bli testa, og det kan hende jeg kunne stille opp på slik testing.
Internt her må jeg kunne tegne opp hele kjeden fra behov, via arbeid og til nytte i begrepsprosessen. -
En ting til Kjersti. Det ser ut til å være en "råtten" lenke
da resultatet er
(Håper jeg har fått bildene inn her...) -
@per-bratterud-1 Takk for beskjed! Vi skal oppdatere lenken. Det ser ut som Altinn har endret på url-en. Vi tror dette skjedde i forbindelse med en prod.setting av infoportalen til Altinn.
Denne lenken fungerer: https://info.altinn.no/hjelp/profil/be-om-tilgang/hvordan-opprette-foresporsel/ -
@kjersti-stenerud-steien Hei igjen.
Jeg har nå tatt litt tid for å se på løsningen og grensesnittet vi har fått. Jeg har tatt tak i demo-brukeren vår. Men jeg har noen utfordringer med å få ting til å henge helt sammen. Bruksanvisningen vi fikk ved lansering var jo ikke helt komplett (:-).Jeg har laget en kodeliste, har laget internt felt, har valgt kodelisten i det interne feltet, opplever at det nye feltet kommer fram i redigeringsgrensesnitt som nytt felt, men det kommer ikke fram noe valgbart innhold fra kodelisten i feltet. Så da er jeg ikke i mål. Jeg tror jeg har lagret alle steder det var nødvendig.
PS: Det hadde vært nyttig for mange om det i hver demo-katalog også kunne ligge et komplett sett av Kodeliste(r), Editerbart felt og Interne felt som dannet en logisk og funksjonell sammenheng. Denne interne modifikasjonen kunne være lik for alle demobrukere. Det ville jo være en demo av denne funksjonaliteten,
-
Hei @per-bratterud-1
Takk for beskjed. Vi har undersøkt demo-brukeren din og ser at du hadde gjort alt riktig. Vi har imidlertid funnet en feil som opptrer når du kun har én kodeliste. Kodelisten ble ikke valgt selv om det så sånn ut. Vi jobber med å fikse dette nå og forventer å få ut en fiks tidlig neste uke. Supert om du kan gjøre et nytt forsøk etter at fiksen er ute.
Vi ser behovet ditt for å få preutfylt felt i demo, men ønsker i første omgang å fokusere på lage bedre veiledninger. Dette gjør vi fordi vi ønsker at demomiljøet og produksjonsmiljøet blir så likt som mulig. Hvis vi ser at bedre veiledning ikke er tilstrekkelig, vil vi vurdere dette behovet på nytt.
Takk for at du viser engasjement rundt registeringsløsningen for begrepskatalogen. Vi håper dere får nytte av den i Veterinærinstituttet. Fortsett gjerne å ta kontakt med oss, enten her eller i andre kanaler.
-
@kjersti-stenerud-steien
Hei Kjersti
Vi i VI har gått videre i testing av den nye funksjonaliteten, og avdekka noen feil som har blitt rettet nå etter ferien. Superbra!Men vi er nå nysgjerrige på hvordan arbeidet med api-tilgang til egne interne upubliserte begreper eller begrepslister går. Vi vil gjerne være med å definere ambisjon/behov og teste resultat for dette.
-
@per-bratterud-1 Så bra at dere har kommet videre i testingen, og at dere er fornøyde med rettingene som ble gjort.
Vi har laget et API som gjør det mulig å hente ut alle data virksomheten selv har registrert i registreringsløsningen for begrep. Apiet er beskrevet i denne yaml-filen: https://github.com/Informasjonsforvaltning/catalog-view-api/blob/main/openapi.yaml Dette APIet er sikret gjennom Maskinporten.
For å få tilgang må dere sende en epost til fellesdatakatalog@digdir.no. I eposten ber dere om tilgang til catalog-view-apiet og angi om det er demo- og/eller produksjonsmiljøet dere ønsker tilgang til. Vær oppmerksom på at du ikke kan teste med den fiktive virksomheten du har fått tildelt i vårt demomiljø.
Når vi har gitt dere tilgang, kan dere opprette en integrasjon i Maskinporten. Dette gjøres enklest gjennom forenklet onboarding. Tilgang til selvbetjening for å opprette integrasjonsklienter i Maskinporten tildeles via Altinn av den/de i virksomheten som er tilgangsstyrer.