Nye funksjoner i Felles registreringsløsning for begrep
-
Hei, Per
Jeg svarer deg her også, så flere kan få samme informasjon. Så fint at du har begynt å teste løsningen
Vi er kjent med dette problemet og jobber med det. Inntil videre skal du komme inn i vanlig begrepskatalog med lenken
registrering.demo.fellesdatakatalog.digdir.no -
Supert Kjersti
Men så en helt annen ting. Interne begreper skal bli intern allemannseie og skal bli brukt i prosesser og systemer i organisasjonen. Da trenger vi å få tilgang til begrepslistene med definisjoner etc. Og da hadde det vært veldig greit med eksport av registeret i csv.
Jeg vet at vi på denne måten snur behovet 180 grader, fra publisering til omverden til internt behov for begrepslister.
Jeg tar også for gitt at det ikke er veldig utfordrende å lage en slik eksport-funksjon slik at vi kan bruke verktøyet for registrering ihht standard (veldig viktig) og så gjøre nytte av begrepet i organisasjonen (i våre systemer og dokumenter).
Det er flott at opprettede begreper får en URI slik at vi kan lenke til dem, men det betinger at man er inne i løsningen med en av de tre brukertypene, og det er en terskel vi ikke vil klare å krype over i praksis.
-
Vi jobber med å gjøre intern informasjon om begrep tilgjengelig via et API som sikres med maskinporten. Dette vil bli løsningen for å hente ut informasjon om begrepene i første omgang, dette vil gjøre det mulig å bruke begrepene og informasjon om dem i interne systemer. Håper det hjelper på deres behov. Vi vil komme med mer informasjon når API-et er ferdig utviklet.
-
Da håper jeg APIet snart blir noe som kan bli testa, og det kan hende jeg kunne stille opp på slik testing.
Internt her må jeg kunne tegne opp hele kjeden fra behov, via arbeid og til nytte i begrepsprosessen. -
En ting til Kjersti. Det ser ut til å være en "råtten" lenke
da resultatet er
(Håper jeg har fått bildene inn her...) -
@per-bratterud-1 Takk for beskjed! Vi skal oppdatere lenken. Det ser ut som Altinn har endret på url-en. Vi tror dette skjedde i forbindelse med en prod.setting av infoportalen til Altinn.
Denne lenken fungerer: https://info.altinn.no/hjelp/profil/be-om-tilgang/hvordan-opprette-foresporsel/ -
@kjersti-stenerud-steien Hei igjen.
Jeg har nå tatt litt tid for å se på løsningen og grensesnittet vi har fått. Jeg har tatt tak i demo-brukeren vår. Men jeg har noen utfordringer med å få ting til å henge helt sammen. Bruksanvisningen vi fikk ved lansering var jo ikke helt komplett (:-).Jeg har laget en kodeliste, har laget internt felt, har valgt kodelisten i det interne feltet, opplever at det nye feltet kommer fram i redigeringsgrensesnitt som nytt felt, men det kommer ikke fram noe valgbart innhold fra kodelisten i feltet. Så da er jeg ikke i mål. Jeg tror jeg har lagret alle steder det var nødvendig.
PS: Det hadde vært nyttig for mange om det i hver demo-katalog også kunne ligge et komplett sett av Kodeliste(r), Editerbart felt og Interne felt som dannet en logisk og funksjonell sammenheng. Denne interne modifikasjonen kunne være lik for alle demobrukere. Det ville jo være en demo av denne funksjonaliteten,
-
Hei @per-bratterud-1
Takk for beskjed. Vi har undersøkt demo-brukeren din og ser at du hadde gjort alt riktig. Vi har imidlertid funnet en feil som opptrer når du kun har én kodeliste. Kodelisten ble ikke valgt selv om det så sånn ut. Vi jobber med å fikse dette nå og forventer å få ut en fiks tidlig neste uke. Supert om du kan gjøre et nytt forsøk etter at fiksen er ute.
Vi ser behovet ditt for å få preutfylt felt i demo, men ønsker i første omgang å fokusere på lage bedre veiledninger. Dette gjør vi fordi vi ønsker at demomiljøet og produksjonsmiljøet blir så likt som mulig. Hvis vi ser at bedre veiledning ikke er tilstrekkelig, vil vi vurdere dette behovet på nytt.
Takk for at du viser engasjement rundt registeringsløsningen for begrepskatalogen. Vi håper dere får nytte av den i Veterinærinstituttet. Fortsett gjerne å ta kontakt med oss, enten her eller i andre kanaler.
-
@kjersti-stenerud-steien
Hei Kjersti
Vi i VI har gått videre i testing av den nye funksjonaliteten, og avdekka noen feil som har blitt rettet nå etter ferien. Superbra!Men vi er nå nysgjerrige på hvordan arbeidet med api-tilgang til egne interne upubliserte begreper eller begrepslister går. Vi vil gjerne være med å definere ambisjon/behov og teste resultat for dette.
-
@per-bratterud-1 Så bra at dere har kommet videre i testingen, og at dere er fornøyde med rettingene som ble gjort.
Vi har laget et API som gjør det mulig å hente ut alle data virksomheten selv har registrert i registreringsløsningen for begrep. Apiet er beskrevet i denne yaml-filen: https://github.com/Informasjonsforvaltning/catalog-view-api/blob/main/openapi.yaml Dette APIet er sikret gjennom Maskinporten.
For å få tilgang må dere sende en epost til fellesdatakatalog@digdir.no. I eposten ber dere om tilgang til catalog-view-apiet og angi om det er demo- og/eller produksjonsmiljøet dere ønsker tilgang til. Vær oppmerksom på at du ikke kan teste med den fiktive virksomheten du har fått tildelt i vårt demomiljø.
Når vi har gitt dere tilgang, kan dere opprette en integrasjon i Maskinporten. Dette gjøres enklest gjennom forenklet onboarding. Tilgang til selvbetjening for å opprette integrasjonsklienter i Maskinporten tildeles via Altinn av den/de i virksomheten som er tilgangsstyrer.