Validere eierskap til virksomhet
-
Hei!
Jeg ønsker å finne en pålitelig metode for å validere om en person eier eller representerer en gitt virksomhet.
Mulige tilnærminger:
-
Sjekk av roller i Enhetsregisteret
- Det er mulig å hente ut roller i en virksomhet via Enhetsregisteret, både med og uten personnummer.
- Dette gir informasjon om hvem som har formelle roller i selskapet.
-
Autentisering av personen
- For å være sikker på at personen faktisk er den han/hun utgir seg for å være, må vi krysssjekke informasjonen mot en autentisert person.
- En mulig løsning er å be brukeren logge inn med BankID eller Vipps for å hente ut navn (eller i beste fall personnummer).
Ønsket løsning:
- Det ideelle ville vært en løsning der brukeren kan logge inn med BankID og deretter velge hvilken bedrift han/hun ønsker å representere – slik som Altinn fungerer.
Spørsmål:
- Finnes det en mer effektiv eller standardisert måte å gjøre dette på?
- Er det allerede eksisterende løsninger eller API-er som støtter denne typen validering?
Takk for svar!
-
-
Hei! Skal se hvem vi kan kontakte for å belyse spørsmålet.
Antar du vil ha noen kriterier for om en person representerer en virksomhet.
Du skriver «om en person eier eller representerer en gitt virksomhet». Her er det nok lurt å snevre inn definisjonene. For eksempel: dersom jeg eier 1 aksje i en virksomhet, skal dette telle?
Hvilke roller, for eksempel hentet fra enhetsregisteret, skal gi positivt utslag på valideringen?-- med hilsen Livar, Digdir / administrator i Datalandsbyen
-
Hei, Livar og takk for svar!
Godt innspill å snevre inn definisjonene - det er jeg enig i.Du har et godt poeng med 1 aksje eksemplet ditt. Kanskje om man tar utgangspunkt i Daglig leder og personer med signaturrett?
Jeg har mens jeg venter på svar her funnet et midlertidig alternativ; Ved å sende en OTP til mobilnummeret oppgitt i virksomhetens Brreg data.
Minusen med løsningen over er at det er veldig få som har lagt inn mobilnummer og at det tildels er slitsomt å endre disse opplysningene.
Ser frem til svar!