Hopp til innhold
  • Kategorier
  • Emneord
  • Siste
  • Populære
Lukk
Datalandsbyen logo
  1. Hjem
  2. Tips og spørsmål
  3. NORID og åpent data for norske domener (.no)

NORID og åpent data for norske domener (.no)

Planlagt Festet Låst Flyttet Tips og spørsmål
1 Innlegg 1 Innlegg 14 Visninger 1 Følger
  • Eldste til nyeste
  • Nyeste til eldste
  • Flest anbefalinger
Svar
  • Svar som innlegg
Logg inn for å besvare
Denne innlegget har blitt slettet.
  • kdK Frakoblet
    kdK Frakoblet
    kd
    skrev Sist endret av

Hei. Kontaktet nylig Norid ang. regelverket rundt tilgang til eierskap av domeneeiere. På egen nettside tilbyr de dette selv, og man kan også søke opp org. nummer for å se alle domener tilknyttet dette domenet.

I korte trekk var de lite behjelpelig på å svare på spørsmål, og henviste til diverse lenker på eget nettsted. Slik jeg tolker det i dag er det bare kommersielle aktører som får tilgang til WHOIS data for domener via API. Resten av oss må gjennom norid.no eller en av disse kommersielle aktørene.

Jeg forstår ikke hvorfor de har strukturert denne ordningen slik, og håpet noen kunne belyse meg litt. Denne data er opplagt ikke hemmelig, siden de selv viser det på eget nettsted og via kommersielle aktører (registrarer). Så hva er da argumentet med lukket API?

Mitt formål er å ta det i bruk på et prosjekt jeg jobber med: Companybook.
    Jeg ser for meg at brukere skal kunne søke etter domener direkte i søket, så gjør Companybook et søk på eier og tar de til riktig selskap. Når vi etterhvert får samlet flere kilder (Google reviews, Trustpilot, Smilefjes o.l), så vil vi også kunne gi mye mer data rundt hvorvidt dette er et selskap bruker kan ha tillit til eller ikke.

Om dette er en gammeldags vedtekt NORID, hvordan kan man gå frem for å utfordre dette?

1 svar Siste svar
    0
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger

• Data.norge.no
    • Kontakt oss
    • Samtykke og brukervilkår
    • Tilgjengelighetserklæring
    • Personvernerklæring
    • Informasjonskapsler
    • github logoFølg oss på Github
    • Logg inn

• Logg inn eller registrer deg for å søke.
    • Første innlegg
      Nyeste innlegg
    0
    • Kategorier
    • Emneord
    • Siste
    • Populære