Endring i datasett Teknisk kjøretøyinformasjon på datahotellet
-
På grunn av personvern skal Statens vegvesen fjerne understellsnummer fra datasett for kjøretøyopplysninger på datahotellet. Trenger du data med kjennemerke og understellsnummer kan du søke om tilgang til teknisk API (se oppføring på data.norge.no og mer informasjon hos Statens vegvesen).
Tidspunkt for endringen er ikke endelig bestemt ennå, men vil være rundt månedsskiftet mars/april.Endringen skjer i løpet av uke 13.Vi beklager de ulempene det påfører de som i dag benytter understellsnummer via datahotellet. Vi er klar over at dette er kort varsel for de som har bygget løsninger basert på dette datasettet. Hvis dette skaper veldig store problemer, kontakt jeanette.nordan@vegvesen.no så vi kan se hva vi kan få til av overgangsløsninger.
-
@Hilde-Austlid er det mulig å vise deler av VIN så man kan se hva salgs modell det er? F.eks. at dere fjerner de 5 siste tallene?
-
Først vil jeg si at jeg vet henvendelser vedr dette må (bør) rettes til Statens vegvesen da det er de som tar alle avgjørelser vedr denne publiseringen. Jeg synes allikevel det er på sin plass å kommentere litt her.
Så vil jeg også si at dette er et meget godt eksempel på at man aldri bør bygge løsninger basert på fritt tilgjengelige datasett, som f.eks. datasett via data norge. Dette fordi man nærmest over natten risikerer å sitte igjen med ubrukelige datasett. Må man bruke slike datasett i tjenester man bygger så bør det gjøres etter avtaler direkte med de som besitter disse data, og med direkte tilgang. Personlig er ikke dette noen stor sak for meg, det er mere at det var et nyttig datasett opp mot kartlegging av eldre kjøretøy. Det blir det ikke lenger.
Dette datasettet blir nå i praksis konvertert til et ubrukelig datasett som like godt kunne vært avpublisert. Mange er nok av den oppfatning at et understellsnummer bare er et nummer, men dette inneholder i realiteten ofte vesentlig informasjon rundt et kjøretøy. Hele poenget med et komplett datasett som dette er at man skal kunne gjøre oppslag på flere kjøretøy, det å søke om tilgang til teknisk API hjelper derfor kun dersom man skal søke på ett konkret kjøretøy. Det erstatter på ingen måte dette komplette datasettet, og uten understellsnummeret kan man heller ikke bruke teknisk API på data fra datasettet fordi nøkkeldata er fjernet.
Jeg stiller også et stort spørsmålstegn ved om Statens vegvesen faktisk har hjemmel i lov for å sensurere datasettet jmf offentlighetsloven som åpner for at kun enkelte data som fødselsnummer kan fjernes. Understellsnummer er langt fra et fødselsnummer. Jeg sammenligner dette med f.eks. kartverket hvor man fritt kan finne gårds og bruksnummer på alle eiendommer i Norge, som direkte kan sidestilles med understellsnummer på kjøretøy.
Understellsnummer kan bare føre til eier via koblinger som kun Statens vegvesen er i posisjon til å formidle. F.eks. via sms oppslag eller innlogging på vegvesen.no. Der antar jeg det er gode rutiner på loggføring og begrensning av slike oppslag i de tilfellene tjenesten leveres av Statens vegvesen.
Det egentlige problemet er at denne koblingen mellom kjøretøyopplysninger og personopplysninger via ulike tjenester er kommet ut av kontroll, hvilket bør være det egentlige angrepspunktet hos etaten fremfor å sensurere datasett. Jeg skal ikke gå mer i dybden på hva jeg vet om dette annet enn at det som foregår er bekymringsfullt.
Oppsummert:
Jeg er for personvern, men synes ikke avgjørelsen om å fjerne understellsnummer av personvernhensyn er akseptabel når dette er offentlige data som reguleres av offentlighetsloven. Dette burde en aktør som data norge uoppfordret ta opp til diskusjon med Statens vegvesen før en slik sensurering iverksettes, i det minste bør det begrunnes bedre. -
@t-1-2-3-4 Statens vegvesen tar sine forpliktelser i forhold til både viderebruksdirektivet og personvernforordningen på alvor. Vi etterstreber å oppfylle prinsippet om å dele data så åpent som mulig, men samtidig så lukket som nødvendig. Dette innebærer at vi må vurdere hvilke opplysninger som kan inngå som del av åpne datasett, og hvilke som ikke kan publiseres åpent på denne måten.
Tekniske data om kjøretøy deles i utgangspunktet åpent i tråd med offentleglova og viderebruksdirektivet. Dette er bakgrunnen for at vi har publisert datasettet for teknisk kjøretøyinformasjon på data.norge. Understellsnummer er imidlertid å regne som personopplysninger, ettersom dette er opplysninger som knytter seg til en identifiserbar fysisk person. Plikten vår til å publisere åpne data omfatter ikke slike opplysninger, og av hensyn til personvern har vi kommet frem til at disse opplysningene ikke bør inngå i det åpne datasettet.
Kjøretøybestanden beveger seg kontinuerlig når det gjelder bl.a. registrering, eierskifte og hvilke opplysninger som er unntatt offentlighet i vårt register. For å sikre at opplysningene vi deler er så oppdaterte som mulig har vi derfor kommet frem til at vi ikke lenger skal ha med understellsnummer i dette datasettet, som kun oppdateres ukentlig. Understellsnummer vil isteden være tilgjengelig gjennom API-er, sammenstillinger eller rapporter som Statens vegvesen tilbyr ved direkte kontakt. Disse tilbudene er under kontinuerlig utvikling for å dekke så mange behov som mulig, men etter vår bedømmelse er disse tilbudene nå kommet så langt at vi kan koble understellsnummeret fra datasettet og vise de som har behov for dette til våre andre tilbud. Opplysningene fra disse kildene vil være så oppdaterte som mulig ved utsendelsestidspunkt.
-
@lasse Vi kommer til å fjerne hele VIN. Men du kan finne informasjon om modell i andre felt i datasettet, se https://datalandsbyen.norge.no/topic/154/kjøretøydata-og-søkeparametre for mer informasjon.
-
Jeg tillater meg noen kommentarer til ditt svar.
Understellsnummer er imidlertid å regne som personopplysninger, ettersom dette er opplysninger som knytter seg til en identifiserbar fysisk person
Det er vi enige om, det er allikevel diskutabelt hvorvidt dette er data som uten videre er gyldige unntak jmf offentlighetsloven da det ikke kan sidestilles med f.eks. fødselsnummer på en fysisk person. Jeg viser til mitt forrige innlegg vedr fremgangsmåter for å faktisk foreta en videre identifisering av person, samt eksempler på tilsvarende type persondata som ikke er begrenset for oppslag, som f.eks. eiendomsdata.
Kjøretøybestanden beveger seg kontinuerlig når det gjelder bl.a. registrering, eierskifte og hvilke opplysninger som er unntatt offentlighet i vårt register. For å sikre at opplysningene vi deler er så oppdaterte som mulig har vi derfor kommet frem til at vi ikke lenger skal ha med understellsnummer i dette datasettet, som kun oppdateres ukentlig
Understellsnummeret er statisk og endres jo ikke selv om eierskifter foretas mellom hver oppdatering, så dette kan jo ikke være en medvirkende årsak til at dette nå fjernes. Det er andre data i dette datasettet som potensielt kan endre seg, men ikke understellsnummeret.
Understellsnummer vil isteden være tilgjengelig gjennom API-er, sammenstillinger eller rapporter som Statens vegvesen tilbyr ved direkte kontakt. Disse tilbudene er under kontinuerlig utvikling for å dekke så mange behov som mulig, men etter vår bedømmelse er disse tilbudene nå kommet så langt at vi kan koble understellsnummeret fra datasettet og vise de som har behov for dette til våre andre tilbud. Opplysningene fra disse kildene vil være så oppdaterte som mulig ved utsendelsestidspunkt.
Henvis gjerne til hvilke api'er som her er tilgjengelige uten lovhjemmel som kan foreta oppslag på flere kjøretøy (ikke enkeltvise oppslag) og dermed erstatter dette datasettet.
-
@t-1-2-3-4
Understellsnummer som personopplysning
Ettersom understellsnummer er å regne som personopplysning skal dette i utgangspunktet ikke publiseres åpent. Å fjerne disse opplysningene fra det åpne datasettet innebærer ikke et unntak fra reglene om offentlig innsyn, siden opplysningene er tilgjengelige for alle i våre andre tjenester uten at dette ligger åpent. Vi mener at disse tjenestene nå er så velutviklede at vi kan bevege understellsnummer bort fra det åpne datasettet og fortsatt dekke behovet til de som trenger understellsnummer i våre alternative tjenester.Understellsnummer og bevegelse i kjøretøybestand
Endringer i opplysninger knyttet til et bestemt kjøretøy kan inntreffe i løpet av uken det tar for at datasettet oppdateres. Ettersom understellsnummeret knytter disse opplysningene til et bestemt kjøretøy og er å regne som personopplysning er dette en unødvendig risiko som vi vil unngå i fremtidige oppdateringer av datasettet.Andre tjenester
Vi har som nevnt ovenfor en rekke alternative tjenester for utlevering av opplysninger knyttet til kjøretøy:- API for tekniske kjøretøyopplysninger – kan brukes for oppslag i konkrete kjøretøy basert på registrerings- eller understellsnummer for å få tekniske opplysninger om kjøretøyet.
- For bestillinger av kjøretøyopplysninger ut fra kategorier som bilmerke, modell, osv. kan vi anbefale tjenesten Bestill eier - og kjøretøyopplysninger.
- Dersom ingen av delene dekker behovet ditt kan du søke om sammenstillinger av opplysninger på siden Utvidet utlevering av kjøretøyopplysninger. Denne sida er under revidering, og vil bli endret til å være mer brukervennlig snart.
Disse tjenestene er tilgjengelige for alle, uten krav til lovhjemmel.
(Dette svaret ble litt forsinka av korona hos nøkkelpersoner, beklager det.)
-
Dette innlegget er slettet!
-
Disse tjenestene er tilgjengelige for alle, uten krav til lovhjemmel.
Det stemmer ikke helt. Online tilgang ( som er nærmest å erstatte dette datasettet ) krever hjemmel for tilgang, pluss at det koster kr 4 per søk. Alle andre alternativer er enten enkeltoppslag eller at man ber om uttrekk for hver gang man trenger oppdaterte data. Også her beregnes det kostnader ( med unntak av enkeltoppslag, som dere har løst på en ryddig og god måte ).
Å kreve betaling for dette bryter dermed med offentlighetslovens paragraf 8 med mindre det kreves hjemmel, noe dere krever for online tilgang.
Offentlighetslovens paragraf 9 sier videre :
Alle kan krevje innsyn i ei samanstilling av opplysningar som er elektronisk lagra i databasane til organet dersom samanstillinga kan gjerast med enkle framgangsmåtar.
Med datasettet her på data norge viser dere at dette er mulig, men velger nå å fjerne nøkkeldata. Jeg mener derfor datasettet på data norge ikke lenger tilfredsstiller paragraf 9 fordi vitale data mangler.
Fortsatt mener jeg dette ikke er korrekt håndtert ihht offentlighetsloven og særlig kapittel 3 som beskriver unntak, der vil ikke understellsnummer ( eller registreringsnummer for den del ) kunne tolkes som et gyldig unntak.
Dersom dere hadde tilbudt et gratis online oppslag uten hjemmel, via søknad om api nøkkel på lik linje med løsningen for enkeltoppslag, så hadde det vært en ryddig erstatning. Selvsagt uten eierinformasjon, men med regnr og understellsnummer tilgjengelig.
-
@t-1-2-3-4
Grunnlag for å kreve betaling for visse tjenester
Offentleglova § 8 fastsetter hovedregelen om at innsyn skal være gratis med mindre det finnes hjemmel for å kreve betaling i forskrift. Slik hjemmel har vi, og den følger av offentlegforskrifta § 4 fjerde ledd, som fastsetter at det kan kreves betaling for opplysninger som utelukkende produseres for å dekke behov hos eksterne aktører. Vi krever kun betalt for bruk av tjenester som utelukkende dekker behov hos eksterne, og betalingssatsene er fastsatt for å dekke våre marginalkostnader. At vi krever betalt for noen av våre tjenester er derfor ikke i strid med offentleglova § 8.Retten til å kreve innsyn i sammenstillinger
Offentleglova § 9 fastsetter retten alle har til å kreve innsyn i sammenstillinger av opplysninger som kan gjøres med enkle fremgangsmåter. Denne retten til innsyn ivaretar vi ved at alle kan søke i sammenstillinger av opplysninger, inkludert understellsnummer og registreringsnummer, gjennom våre selvbetjeningsløsninger, API, eller ved søknad om sammenstillinger av opplysninger. Å fjerne understellsnummer fra sammenstillingen som vi publiserer åpent innebærer dermed ikke et inngrep i allmennhetens rett til innsyn, men sikrer at vi kun utleverer personopplysninger til de som faktisk krever innsyn i dette, fremfor at det publiseres åpent.Om unntak fra innsyn
Understellsnummer er i utgangspunktet ikke unntatt innsynsretten i tråd med unntaksbestemmelsene i offentleglova §§ 13-27. Dette innebærer at alle skal ha rett til å søke om innsyn i disse opplysningene, jfr. offentleglova § 3. Som påpekt ovenfor er det fortsatt mulig å få innsyn i disse opplysningene gjennom våre andre kanaler, men ikke lenger i det åpne datasettet. Vi forstår det slik at du argumenterer for at understellsnummer ikke er unntatt fra innsynsretten, og at vi derfor har en plikt til å publisere disse opplysningene åpent. Vi er ikke enig i denne lovforståelsen. Loven pålegger oss en plikt til å sikre at alle har mulighet til å kreve innsyn i disse opplysningene, men fastsetter ikke at alle opplysningene skal publiseres i åpne datasett. Vi observerer at det er samfunnsnyttig å publisere tekniske kjøretøyopplysninger i det åpne datasettet, men vi trekker grensen mot personopplysninger av hensyn til personvern, samtidig som vi sikrer at de fortsatt er tilgjengelig i andre kanaler som er sikrere og ivaretar personvernet i større grad. -
Understellsnummer fjerna i Datahotellet
No er understellsnummer (kolonna «tekn_unr» fjerna i Datahotellet).
Endringa vart gjort kl. 16 i dag.OBS! Nytt namn/id på datasettet
For at alle som slår opp på understellsnummer skal få med seg at datasettet er endra, så byter vi også namn på datasettet. Alle integrasjonar vil slutte å virke og API-kall gir statuskode 404 («Not found») tilbake.Id'en var «vegvesen/kjoretoy», og blir no «vegvesen/kjoretoyinfo».
Endringa vart aktiv 17:01.Grunnen til dette er at no som understellsnummer er fjerna, kan ein få feil svar tilbake. For nokre integrasjonar som gjer oppslag mot understellsnummer, vil ein ikkje få tomt resultat tilbake når ein no slår opp på understellsnummer. I staden for får ein tilbake dei 100 første radene i datasettet. For å unngå mulege problem hos dei som har sett opp integrasjonar som ikkje er robuste, så endrar vi identifikator på datasettet slik at alle integrasjonar stoppar å virke. På denne måten får også alle som nyttar datasettet med seg endringar. Det er antagelegvis fleire som ikkje har fått med seg annonsering av denne endringa.
Meir tekniske detaljar
Det er to måtar ein kunne slå opp på understellsnummer. Det er kun den eine av desse måtane som gir feil svar tilbake.- Slå opp ved hjelp av søk — bruke query-parameteret. Eksempel
Eksempel: https://hotell.difi.no/api/json/vegvesen/kjoretoy?query=ABCDDF394058 - Slå opp direkte ved filter på feltet — ?tekn_unr=<understellsnummer>
Eksempel: https://hotell.difi.no/api/json/vegvesen/kjoretoy?tekn_unr=ABCDDF394058
For forskjell på søk og filter, sjå API-dokumentasjon, under «Eksempel på oppslag i API-et».
Det er nr. 2) som gir 100 første radene i datasettet. Når feltet «tekn_unr» ikkje lenger eksisterer i Datahotellet, blir forespørselen behandla på samme måte som om parameteret ikkje var med; https://hotell.difi.no/api/json/vegvesen/kjoretoy
Det er dessverre slik Datahotellet fungerer. Ein får ingen feilmelding dersom ein gjer API-kall med parameter som er ugyldige.
For oversikt; eg jobbar i Digdir med blant anna Datahotellet, og bistår Statens vegvesen i publisering på Datahotellet når det gjeld dette datasettet.
- Slå opp ved hjelp av søk — bruke query-parameteret. Eksempel
-