Tilgjengeliggjøring av norges lover og forskrifter
-
Domstolsadministrasjonen publiserer høyesterettsavgjørelser på egen nettside. Disse er anonymisert. Kan vi få en side hvor vi kan laste ned disse? Alternativt, er det ok at vi "scraper" denne siden?
https://www.domstol.no/no/hoyesterett/avgjorelser/ -
Verden stomer framover. Og her skjer det lite. Hvem bør vi kontakte? Politikere? Noen embedsmenn? Stortinget? Domstolsadministrasjonen?
Rammes håndteringen av Norges lover dette av dette direktivet? Selvfølgelig for de aller, aller fleste av oss. Vi vil ha Norges lover tilgjengeliggjort. Og det er et viktig demokratiseringstiltak. Norges lover er offentlig informasjon. De er laget av folket for folket. De må kunne lastes ned. Det er egentlig utrolig at vi i 2023 må kjempe for dette. Hvem er portvokterne her?
[DIRECTIVE (EU) 2019/1024 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL]
of 20 June 2019
on open data and the re-use of public sector information
Utdrag:
CHAPTER III
CONDITIONS FOR RE-USE
Article 5
Available formats
5. Public sector bodies shall make dynamic data available for re-use immediately after collection, via suitable APIs and, where relevant, as a bulk download. -
-
@livar-bergheim Noe som skjer på denne fronten? (en status før sommeren - hvis du ikke er dratt på ferie)
-
@espen-remman Big Lovdata og Gyldendal har gravd hen ned for å få stopp på dette
-
@espen-remman Ikkje noko nytt å melde, endå. Har purra på eit par stykk som kanskje har meir informasjon til saka. Skal kome med tilbakemelding over helga, rett før eg tek sommarferie.
-
@livar-bergheim Takk for det.
Burde jeg sende et brev til Justisdepartementet for eksempel? -
Hei @espen-remman
Foreløpig svar frå Datajegeren er at vi ikkje ser noko snarleg løysing på dette då dei konsoliderte utgåvene av norges lover og forskrifter ikkje finst i offentleg sektor, og det er dermed ikkje noko offentleg verksemd ein kan be om å dele, eller rette eit innsynskrav til.Vi skal undersøke om det pågår noko arbeid med dette.
-
@espen-remman sa i Tilgjengeliggjøring av norges lover og forskrifter:
@livar-bergheim Takk for det.
Burde jeg sende et brev til Justisdepartementet for eksempel?Beklager seint svar. Justisdepartementet er relevante å kontakte om desse dataene ja.
-
@datajegeren
Offentlig sektor besitter altså ikke Norges lover i en konsolidert utgave.
Jeg antar at du med konsolidert lov mener en oppdatert og gjeldende lov?Kan man få tilgang til en ikke-konsolidert utgave?
Det er jo ikke optimalt, men bedre enn ingenting.Hvis min forståelse er rett besitter ikke det offentlige gjeldende norsk lov.
Hvem besitter de gjeldende Norges lover?Er det ingen som ser dette som en utfordring?i
Nå fikk jeg vite i neste tråd at jeg kan prøve Justisdepartementet.
Jeg vil prøve det.
Så langt har jeg prøvd Digitaliseringsdirektoratet, Stortinget og Datalandsbyen (Digitaliseringsdirektoratet pekte på begge). Jeg har også vært innom Lovdata som ikke er en offentlig aktør. -
Lovdata har nå sluppet et datasett som inneholder alle kunngjøringene i Norsk Lovtidend Avdeling I fra og med 2001 (https://api.lovdata.no/swagger/index.html#/Public data ), og gjort det tilgjengelig under https://data.norge.no/nlod/no/2.0
-
@stale-hoberg Takk for informasjonen!
Flott dette. -
For den som lurer så er altså API:en en link til en 130mb zip-fil med sirka 35000 xml-filer.
Direktelink (noter dato i url).
https://api.lovdata.no/v1/publicData/get/lti-2024-03-08.zipHer er en sample XML fil (pretty-printed)
https://pastebin.com/JKd1GQFESpørs er hva livssyklusen her blir
- Erstatter de filen med en ny/dato?
- Legger de til flere komplette sett?
- Legger de til flere filer men kun diff?
-
@bobby Takk for info. Og det kommer vel ok fra i linken at man laster ned en zip-fil.
-
@bobby Gode spørsmål.
-
Løpende oppdatering med nye kunngjøringer vil bli gjort tilgjengelig på hensiktsmessig måte med det første, fortrinnsvis uten behov for å laste ned komplette data fra første kunngjøringsår.
-
Hei @bobby
Det hadde vert tøft å kunne laste ned den .zip-filen med jevne mellomrom for å se etter siste forskrift. Men det ser ikke ut som det fungerer.
Ser ut som Lovdata bruker SF i URLen for å markere siste forskrift. Jeg åpnet sf-20090520-544.xml fra .zip-filen. Dette var ikke siste forskrift.
-
@havard-line Intressant
Jeg ser for øvrig at filene som er tilgjengelig har forandret seg. Linken i min forrige post til en fil finnes ikke lenger, men det finnes 2 nye filer. En fra 2001-2023, og en fra 2024 - {dagens dato}
{
"filename": "lti-2024-2024-08-02.zip",
"description": "Norsk Lovtidend avd. I - lover og sentrale forskrifter",
"sizeBytes": "3268385"
},
{
"filename": "lti-2001-2023.zip",
"description": "Norsk Lovtidend avd. I - lover og sentrale forskrifter",
"sizeBytes": "135497520"
}Og hvis man blir forvirret av Swagger dokumentasjonen så er det altså 2 stk endepunkter helt lengst nede som er offentlig tilgjengelige, alle de andre endepunktene er betal-tjeneste fra lovdata. Linken er altså korrekt, men siden rubrikken ligger helt nederst så kan dette segment ikke scrolles til å va på toppen når man besøker linken
-
"SF" betyr "Sentral forskrift", ikke siste forskrift
-
Det bygges batch-filer for årsserier som er komplette - det vil jo ikke komme flere kunngjøringer for 2023 - men 2024 vil bli løpende oppdatert.
-
@stale-hoberg Forstod det sånn. Dette virker jo bedre enn tidligere (med kun en fil som innhold alt)