Datasett Teknisk kjøretøyinformasjon, STATENS VEGVESEN
-
Dette er en automatisk opprettet kommentartråd for datasettet Teknisk kjøretøyinformasjon.
-
Understellsnummer er nettopp fjerna frå kjøretøy-datasettet, som annonsert av Statens vegvesen for snart ein månad sidan. Merk at datasettet har fått ny identifikator. Sjå detaljar i kommentar i Datalandsbyen.
-
Hei, vi ønsker å få med eier- og leasingavtaleinformasjon for kjøretøyene våre når vi gjør enkeltoppslag mot API-et. Dessverre ser det ut til at standardtjenesten (GET) mangler dette. Når jeg ser på Swagger-dokumentasjonen, så finnes det en POST-metode /kjoretoyoppslag/bulk/understallsnummer som inneholder akkurat de dataene vi trenger. Imidlertid får jeg 401-feil for endepunktet https://akfell-datautlevering.atlas.vegvesen.no/kjoretoyoppslag. Er det andre API-nøkler som gjelder her?
-
Dette datasettet vil ikke bli oppdatert før slutten av august 2023 grunnet omlegging av vegvesenets løsning for generering og utlevering av kjøretøydata. Beklager dette.
-
Hei, er det noe oppdatering her? Slutten av august var for en stund siden. Skal dette datasettet oppdateres fremover?
-
Vi er veldig i slutten av august, ja
Datasettet vil bli vedlikeholdt, men vi er fremdeles i test med ny løsning. -
Ny versjon av datasettet er lagt ut: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoyinfo2
ID for datasettet er endret fra «vegvesen/kjoretoyinfo» til «vegvesen/kjoretoyinfo2».
Dette er på grunn av ikke-bakoverkompatible endringer.
Se oversikt over endringer i egen post. -
@vidar-holmgren Hei, skal det nye datasettet kjoretoyinfo2.csv være komplett nå?
Lastet ned både gammelt og nytt datasett i dag 7. februar
3613263303 Feb 7 18:25 kjoretoyinfo.csv (har data frem til juni 2023) 3918528556 Feb 7 18:15 kjoretoyinfo2.csv
Sjekket hvor mange Tesla og Model Y forekomster som finnes i hvert datasett:
grep -i "model y" kjoretoyinfo.csv | wc -l 40018 grep -i "model y" kjoretoyinfo2.csv | wc -l 14546 grep -i "tesla" kjoretoyinfo.csv | wc -l 115226 grep -i "tesla" kjoretoyinfo2.csv | wc -l 80729
I det nye datasettet finner jeg kun ca. 15K Model Y, mens i det gamle datasettet er det over 40K. Jeg hadde regnet med å finne rundt 50K Tesla Model Y i det nye datasettet.
Har dere noen forklaring på hvorfor det er slik, eller er det en fiks på vei?
-
@Mr-Bean sa i Datasett Teknisk kjøretøyinformasjon, STATENS VEGVESEN:
grep -i "model y" kjoretoyinfo2.csv | wc -l
Hei.
Tusen takk for tilbakemeldingen. Vi har oppdaget en feil i hvordan vi produserer filen.
Har nettopp testet en ny fil, der får jeg 50553 treff på "model y" så du har helt rett i dine antakelser at det bør være 50.000ish treff.
Vi har nå rettet feilen og den kommer i neste oppdatering av datasettet.
-
@vidar-holmgren Takk for rask respons! Det høres lovende ut
Har du noen informasjon om hvor ofte datasettet oppdateres (daglig, en bestemt ukedag etc.)?