Datalandsbyen Logo

Datalandsbyen

• Kategorier
    • Emneord
    • Siste
    • Populære
    • Kalender
    • Lenkeikon
    • Søk
    • Varslinger Logg inn / Registrer
    Community illustrasjon

Datalandsbyen

Velkommen til nettforumet Datalandsbyen! Vi er glade for at du har funnet frem til oss.

Her kan du stille spørsmål om alt du måtte lure på om deling og bruk av data, eksempelvis datasett, API-er, begreper, informasjonsmodeller og juss, videre kan du delta i diskusjoner, vise frem prosjektene dine, knytte nye kontakter og finne nye samarbeid. Nettforumet er åpent for alle, men for å skrive innlegg må du først registrere deg. Formålet med forumet er å legge til rette for at data skal bli en verdiskapende ressurs for hele samfunnet – bli med og bidra til økt kunnskap, åpenhet og innovasjon. Vi oppfordrer til en konstruktiv og saklig dialog i nettforumet.

DIIA fra Ukraina

Innsynsløsning
    2
    2
    436
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest stemmer
    Denne tråden har blitt slettet. Bare brukere med trådhåndterings-privilegier kan se den.
    • S
      steinar.skagemo sist endret av

Re: Åpne innspill og diskusjon

I et møte igår der Digdir fortalte om arbeidet med å koordinere håndteringen av flyktninger fra Ukraina, ble det nevnt at mange ukrainere har en app/tjeneste, DIIA, der de har tilgang til dokumenter/attester fra det offentlige, og kan dele dem videre. Dette er kanskje noe som kan sees på til inspirasjon?

Det har vært litt frem og tilbake om viktigheten av å kunne dele informasjonen man får innsyn i, og jeg er jo som dere vet av den oppfatningen av at innsyn alene har veldig begrenset verdi, innsynet er typisk noe man ønsker i det man er i en prosess, og det skal deles data med en annen part. Jeg sitter ikke jevnlig og sjekker om det er noe nytt på politiattesten min, men hvis jeg blir bedt om å levere politiattest, vil jeg definitivt ta en titt på den før jeg videreformidler den.

Her er en wikipedia-artikkel om DIIA, og merk at den er tagget med å være litt preget av "pressemelding", så den må leses med en god dose kildekritikk. Samtidig, det er kanskje andre i Digdir som har sett den på nært hold.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Diia

1 Svar Siste svar Svar Siter 2
      • T
        thegostev sist endret av

Hei, Steinar. Jeg bruker og liker Diia app mye ❤️ Det fungerte bra med COVID-sertifikater. Når vi var i Litauen, det var bekvemt å vise vaksinasjon datoen på appen at hvert kafeen trengte det.

1 Svar Siste svar Svar Siter 0
        Ikon Svar
        Ikon Logg inn for å besvare
        • Første innlegg
          Seneste innlegg
        • Datalandsbyen Logo
        • Våre partnere
        • Felles datakatalog Åpne
        • Datafabrikken Åpne
        • Transportportal Åpne
        • Om nettstedet
        • Digitaliseringsdirektoratet forvalter datalandsbyen.
        • Samtykke og brukervilkår
        • Personvernerklæring Åpne
        • Informasjonskapsler Åpne
        • Tilgjengelighetserklæring Åpne
        • Kontakt
        • Lenkeikonfellesdatakatalog@digdir.no