DIIA fra Ukraina
-
Re: Åpne innspill og diskusjon
I et møte igår der Digdir fortalte om arbeidet med å koordinere håndteringen av flyktninger fra Ukraina, ble det nevnt at mange ukrainere har en app/tjeneste, DIIA, der de har tilgang til dokumenter/attester fra det offentlige, og kan dele dem videre. Dette er kanskje noe som kan sees på til inspirasjon?
Det har vært litt frem og tilbake om viktigheten av å kunne dele informasjonen man får innsyn i, og jeg er jo som dere vet av den oppfatningen av at innsyn alene har veldig begrenset verdi, innsynet er typisk noe man ønsker i det man er i en prosess, og det skal deles data med en annen part. Jeg sitter ikke jevnlig og sjekker om det er noe nytt på politiattesten min, men hvis jeg blir bedt om å levere politiattest, vil jeg definitivt ta en titt på den før jeg videreformidler den.
Her er en wikipedia-artikkel om DIIA, og merk at den er tagget med å være litt preget av "pressemelding", så den må leses med en god dose kildekritikk. Samtidig, det er kanskje andre i Digdir som har sett den på nært hold.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diia -
Hei, Steinar. Jeg bruker og liker Diia app mye ️ Det fungerte bra med COVID-sertifikater. Når vi var i Litauen, det var bekvemt å vise vaksinasjon datoen på appen at hvert kafeen trengte det.