Hvordan finne frem i opptakene fra Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning?
-
Hei.
Det er helt fantastisk at møteserien Faglig arena for datadeling og informasjonsforvaltning holdes i gang og at presentasjoner og opptak deles.
Er det noen som har funnet en god måte å finne frem i opptakene på? Jeg klarer verken å få opp en kornologisk eller alfabestisk liste over opptakene eller å søke etter opptak.
I Vimeo får jeg se en rekke nederst over tilgjengelige opptak, men de er ikke kronologisk, alfabetisk, tagget med dato eller noe. Det er heller ingen scrollbar for å bla til venstre eller høyre, omsider fant jeg ut at jeg kunne holde nedre midtre museknapp for å få bladd.Jeg prøvde å backstrippe adressen og fikk da opp alle DigDir sine c 2600 videoer, men uten mulighet til å søke, liste, filtrere. Inne på Showcases er det søke og filtreringsmuligheter, men bare noen får av opptakene jeg er ute etter ligger der.
Håper inderlig at problemet er noen knapper jeg ikke har funnet. Hvis plattformen har disse begrensningene bør mange vurdere å bruke andre løsninger.
-
Takk for innspel! Har tatt dette vidare internt til kollegaer som jobbar med fagleg arena.
-
Kom det noen tilbakemelding på denne? DigiViken vurderer å ta i bruk Vimeo for noen av sine møteopptak (veldig mange med stor verdi på tvers av kommune-Norge). Hvis det ikke finnes elementære funksjoner for å finne frem i opptakene må de vurdere andre alternativer.
-
Hei Sophus
For innleggene i 2024 fikk jeg 20/12/2024 fra Bertelsen, Terje terje.bertelsen@digdir.no tilsendt ei liste med den type informasjon du etterspør. Jeg regner med at jeg fikk denne fordi jeg abonnerer på invitasjoner til møtene. Og det er vel @terje-bertelsen man kan sende ønske om å abonnere og kanskje også be om en kopi av lista.
Det som hadde vært enda bedre var at Terje publiserte en liste som ble oppdatert etter som møtene ble gjennomført. Disse opptakene er veldig nyttige som inspirasjon også for andre i ettertid.Forøvrig har jeg ikke noen problemer med visningen av samlingen av disse videoene i Vimeo. Hos meg kommer de opp sortert etter publiseringsdato. Lenka jeg bruker er https://vimeo.com/user/21253381/folder/4654022?isPrivate=false
-
Ja den listen har jeg også fått tilsendt på e-post. Det er en bra start, men lang fra optimalt. Jeg spør om disse tingene mest for å kunne få andre til å bruke disse gode ressursene og for å vurdere om Vimeo er en god løsning for å gjøre opptak fra DigiViken eller andre nettverk bedre tilgjengelig.
Takk for linken, den tar meg til en god visning av mappen hvor jeg kan sortere på det jeg vil ja
Den er ikke søkbar men men. Hvordan man kommer til den mappe-visningen uten linken finner jeg ikke ut av, men det er forhåpentligvis bare en knapp jeg ikke har funnet. Hva med å legge link til opptakene inn på arrangementet på de supre arrangementsidene? Der ligger det en god (søkbar) beskrivelse av tema til hvert møte, publiserte presentasjoner mm.
-
Det er kommet på plass noen nye rutiner nå og opptakene vil i en 14-dagers periode finnes på Arrangementssiden sammen med møteomtalen og presentasjonen. Etter det er de fremdeles tilgjengelige på Vimeo området. Jeg sender ut en oversikt over årets møter (tema, lenker til opptak og presentasjoner) til interesserte på slutten av året, og tenker at en slik oversikt også kan gjøres tilgjengelig på en av våre nettsider.