Datalandsbyen Logo

Datalandsbyen

• Kategorier
    • Emneord
    • Siste
    • Populære
    • Kalender
    • Lenkeikon
    • Søk
    • Varslinger Logg inn / Registrer
    Community illustrasjon

Datalandsbyen

Velkommen til nettforumet Datalandsbyen! Vi er glade for at du har funnet frem til oss.

Her kan du stille spørsmål om alt du måtte lure på om deling og bruk av data, eksempelvis datasett, API-er, begreper, informasjonsmodeller og juss, videre kan du delta i diskusjoner, vise frem prosjektene dine, knytte nye kontakter og finne nye samarbeid. Nettforumet er åpent for alle, men for å skrive innlegg må du først registrere deg. Formålet med forumet er å legge til rette for at data skal bli en verdiskapende ressurs for hele samfunnet – bli med og bidra til økt kunnskap, åpenhet og innovasjon. Vi oppfordrer til en konstruktiv og saklig dialog i nettforumet.

EU-regelverk om deling og bruk av data

Juss og data
    4
    5
    661
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest stemmer
    Denne tråden har blitt slettet. Bare brukere med trådhåndterings-privilegier kan se den.
    • R
      ressurssenteret sist endret av

Mye av regelverket som regulerer deling og bruk av data og tilgrensende områder kommer fra EU. Vi i Ressurssenteret har laget en kort oversikt over relevant EU-regelverk som er vedtatt eller foreslått, og som gjelder eller vil gjelde også i Norge.

Vi håper oversikten kan være nyttig for flere. Dere finner den her.

1 Svar Siste svar Svar Siter 2
      • K
        k-ct sist endret av

Takk til Astrid Solhaug for konsis og god oppdatering i Faglig forum for informasjonsforvaltning i dag. Vil oppfordre til å sjekke ut nettsiden Oversikt over EU-regelverk om deling og bruk av data. Eventuelt se opptaket fra dagens møte.

Jeg har notert meg noen nøkkelbegreper som jeg tenker må opp i pannebrasken min fremover:

• Åpent av design og som standard. Denne kjenner vi igjen fra GDPR, men kan nå settes i sammenheng med FAIR (Forenklet og fornorsket; søkbar, tilgjengelig, standardisert og gjenbrukbar).
        • Høyverdi-datasett. Data som er samfunnsmessig viktige, for eksempel miljø, statistikk og mobilitet.
        • Trygg gjenbruk av beskyttede data. Mer og lettere tilgang til europeiske data.
        • Deling innen og fra privat sektor. Et europeisk data-marked.
        • Risikobasert innhøsting av data-verdier.
        • Dataminimering. En pålitelig digital ID for hele EU.
        • Engangsprinsippet. Kun ett kontaktpunkt for offentlige tjenester.

Et tema som som skapte mye engasjement i dagens fora, var problemstillingen løftet av Morten S. Hagedal: "...er (det) riktig at vi lager systemer som krever fødsels- eller-d-nummer"?

Fremtidig regulering forutsetter altså at norske borgere skal kunne identifisere seg digitalt i utlandet og vice versa. Hvordan sikre norske borgeres lovfestede rettigheter? Hvordan skal Norge kunne identifisere fremmede fra til stater som ikke har et folkeregister? For eksempel har Tyskland et konstitusjonelt forbud mot et folkeregister.

A 1 Svar Siste svar Svar Siter 0
        • A
          astrid.solhaug Svar til @k-ct sist endret av

@k-ct Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og en god oppsummering! 🙂 Det er flere problemstillinger og temaer her vi kunne brukt mye mer tid på å diskutere, men i første omgang tror jeg det kan være lurt, som vi snakket om, å følge opp med et eget møte om eID (eIDAS-forordningen).

Jeg synes også det er viktig å se på de positive mulighetene som følger av regelverket, ikke bare tenke at de gjør ting vanskelig for oss, for vi vil få store muligheter til å jobber nytt med data i offentlig sektor fremover slik at vi kan jobbe mer effektivt og levere bedre tjenester.

1 Svar Siste svar Svar Siter 1
          • christiane.andrea.frohlich
            christiane.andrea.frohlich sist endret av christiane.andrea.frohlich

Her er opptak av presentasjonen til @astrid-solhaug 🙂

Her kan du se opptaket

Om du ønsker tilgang, send meg en e-post til: christiane.andrea.frohlich@digdir.no

1 Svar Siste svar Svar Siter 0
            • R
              ressurssenteret sist endret av

Ressurssenteret deltok på OffDig konferansen i Danmark 23. og 24. mars - danskenes store årlige digitaliseringskonferanse. Vi arrangerte en workshop om EUs Data Governance Act.

Her er presentasjonen vi brukte:
              20220324 OffDig Nordic approach to EU data sharing.pdf

Et kort reisebrev ligger nå ute på bloggen vår. I tillegg finner dere en kort notis om en workshop kollegaer i Digdir var med å arrangere om nordisk samarbeid om sammenhengende tjenester her.

1 Svar Siste svar Svar Siter 0
              Ikon Svar
              Ikon Logg inn for å besvare
              • Første innlegg
                Seneste innlegg
              • Datalandsbyen Logo
              • Våre partnere
              • Felles datakatalog Åpne
              • Datafabrikken Åpne
              • Transportportal Åpne
              • Om nettstedet
              • Digitaliseringsdirektoratet forvalter datalandsbyen.
              • Samtykke og brukervilkår
              • Personvernerklæring Åpne
              • Informasjonskapsler Åpne
              • Tilgjengelighetserklæring Åpne
              • Kontakt
              • Lenkeikonfellesdatakatalog@digdir.no